Levél a távolból

midi.blog
Felelősség: Gerényi Gábornál
Észrevétel, üdvözlet, kritika, egyebek

Saját termék

fiii.jpg

Könyvek

Sík Zoltán - Gerényi Gábor: MIDI (1992)
(Alapozás és Protokoll)


Kruza Richárd - Banay Gábor:
A szintetizátor a zenei gyakorlatban (1985)

Tagek

112db (2) aas (3) aax (28) abbey road (3) ableton (41) access (2) acoustica (3) adobe (5) aiaiai (3) akai (38) akció (51) alesis (29) allen & heath (4) american audio (3) amidio (2) amvst (2) analizátor (5) analóg (161) analogue solutions (4) android (47) antares (11) apogee (9) apple (32) applied acoustic (2) applied acoustics (4) araldfx (2) arman bohn (2) arp (8) arturia (65) atomosynth (2) au (227) audiomidi (2) audiorealism (4) audiothing (7) audiowarrior (3) audio damage (13) avid (21) behringer (25) best service (2) big tick audio (2) bitwig (9) blue (2) boss (5) brainworx (2) buchla (2) cakewalk (24) camel (2) camel audio (3) casio (7) cat (2) celemony (6) clavia (14) cme (11) commodore (12) creamware (4) csináld magad (9) cycling74 (3) d16 (4) dave rossum (3) dave smith (25) db audioware (2) denon (3) devine machine (2) de la mancha (10) digidesign (24) discodsp (2) discovery sound (2) diy (19) dj (122) dj1800.com (2) dob (25) dobgép (150) doepfer (2) drawmer (2) dreadbox (2) dsk (3) dsp (5) duy (2) dyode (2) e-mu (3) eastwest (5) edgesounds (4) edirol (4) effekt (290) electro-harmonix (2) elektron (8) elektrostudio (2) elka (2) ems (2) ensoniq (2) eowave (5) esemény (146) esi (5) eventide (4) e mu (4) faderfox (4) fairlight (7) five12 (2) focusrite (15) future retro (3) fxpansion (6) garritan (3) gemini (3) generalmusic (2) genoqs (2) gforce (5) gibson (6) gitár (67) goldbaby (2) griffin (2) g sonique (2) hammond (2) hangminta (198) harrison (2) hercules (5) hg sounds (2) hobnox (6) hollow sun (4) hotelsinus (2) hypersynth (3) iconnectivity (4) ik multimedia (78) image line (25) index.hu (4) ingyenes (368) interfész (188) ion (4) ios (56) ipad (227) iphone (159) ipod (9) izotope (14) játék (29) jazzmutant (7) jomox (3) karmafx (2) kártya (2) kenton (5) keverő (39) kiegészítő (9) koblo (2) kong audio (3) kontroller (297) konverter (2) könyv (12) korg (98) kurzweil (4) kv331 (2) kv331 audio (3) kvr (2) lejátszó (3) lemezjátszó (9) lexicon (7) line 6 (5) linn (3) linplug (8) linux (33) lionstracs (3) livelab (2) livid (9) loomer (2) lsr audio (2) m-audio (19) mac (643) macbeth (2) mackie (10) magyar (140) makemusic (2) marantz (2) martinic (2) mawzer (2) mfb (6) microsoft (2) midikönyv (11) mikrofon (2) minta (3) mobil (395) modal electronics (3) modartt (3) monome (6) moog (63) motu (26) muse (2) muse research (6) musicrow (7) music computing (2) musikmesse (3) mutable instruments (5) mutools (2) művészet (20) m audio (16) native instruments (131) nektar (5) niko20 (2) nintendo (4) nomad factory (3) nord (3) novation (30) numark (15) nusofting (6) oberheim (6) ohm (2) ohm force (2) open labs (5) pc (845) peavey (3) percussa (3) pg music (3) pianoteq (16) pinknoise studio (9) pioneer (9) plogue (2) plp (6) plugin (637) powerfx (2) ppg (11) precisionsound (4) preset (2) presonus (7) program (5) propellerhead (32) prosoniq (3) puremagnetik (5) quikquak (6) reason (2) reasonbanks (11) reloop (2) remix (3) retronyms (2) rhythmic robot (3) rme (2) robot (3) rob papen (11) roger linn (7) rögzítő (57) roland (85) roli (2) rtas (198) samplemodeling (2) samplerbanks (2) sample logic (4) schaack audio (2) serato (3) serrano (2) sinevibes (2) slate digital (3) sm pro audio (3) softube (4) sonart (3) soniccouture (2) sonicprojects (2) sonic charge (4) sonic couture (3) sonivox (8) sonnox (2) sonoma (4) sony (24) soundcloud (4) soundscape (5) sound devices (2) spectrasonics (5) ssl (10) stanton (6) steinberg (58) streetly electronics (2) studiodevil (2) studio electronics (3) sugar bytes (5) synapse audio (8) synesthesia (2) syntheway (3) szekvenszer (242) szintetizátor (361) szoftszinti (641) szoftver (469) tal (3) tanager audioworks (2) tascam (21) tc electronic (16) teenage engineering (7) terratec (5) teszt (17) togu audio line (3) tone2 (10) tonebytes (2) toontrack (2) tubeohm (2) u-he (2) ueberschall (5) ugo (2) universal audio (11) uvi (6) vermona (4) verseny (12) vestax (9) videó (7) vienna instruments (2) vir2 (2) virsyn (8) vista (6) vokóder (25) voxengo (3) vrsonic (2) vst (613) waldorf (24) wallander instruments (3) waves (12) wave alchemy (4) way out ware (2) web (204) westgate studios (2) windows (17) workstation (5) wwaym (6) xils (4) yamaha (35) yellow tools (2) zero-g (2) zero g (4) zongora (4) zoom (10) #

Utolsó kommentek

Naptár

január 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30 31

Minimoog, másképp: Roland SE-02

Címkék: teszt szintetizátor analóg

2017-09-23 18:10:40

se-02.jpg

A Rolandnál egy ideje a nyár ugyanúgy főszezon, mint másnak a karácsony vagy a kiállítás - köszönhetően a 808 és 909-napoknak -, és ez idén sem volt másképp. Négy új butikszintit is bemutattak, amiket most gyors egymásutánban le is tesztelünk. Kezdetnek a legnagyobb és legerősebb hírveréssel támadó SE-02-t, vagy ahogy mindenki emlegeti, a Roland Minimoog-klónját.

A Boutique-sorozatot nem kell bemutatni: a nemrég indult szinticsaládot a Roland két piacra szánta egyszerre. Mivel apró és könnyű készülékek, plusz van saját hangszórójuk, ezek a szintik simán beleillenek abba a játékszinti-vonulatba, ami most borzasztó népszerű, és a nagyok (Korg Volca, Yamaha Reface) mellett számtalan kisebb gyártó is ebben utazik. Eldőlünk a fotelban, ölünkbe tesszük a kis gépet és tekergetünk - ez a dolog így az okostelefonok time killer-alkalmazásait hatékonyan tudja helyettesíteni.

A Roland butikszintijei viszont emellett élesben is bevethetők, színpadon, stúdióban is - bivalyerős processzorai játszva megoldják, hogy a modellezett régi szintik utolsó kis ellenállásának a karakterisztikáját is leutánozzák; egyszerre sok ezer elektronikai alkatrész viselkedését számolják ki másodpercenként sok tízezerszer. A kitűnő hang mellé csorbítatlan kezelőfelületek járnak - az eredeti, lemodellezett szintik minden egyes kezelőszervét megtaláljuk ezeken a másolatokon, az eredetihez ragaszkodó dizájn pedig a vintage-hangulatot is megteremtik.

A Minimoogról sem kell sokat írni ezen a blogon - a szintetizátorok alfája és omegája, de leginkább Stradivarija. Hátborzongató belegondolni, hogy Robert Moog mekkora zseni volt - 1970-ben eldöntötte, hogy megtervezi a világ első kisebb, színpadra, turnéra is vihető, könnyű és relatíve olcsó szintetizátorát, amely nagy rendszereinek egyszerűsített lehetőségeit adja a billentyűs játékosoknak, és ezzel egyszersmind örök időkre meg is szerezte minden idők legnagyszerűbb és legcsodálatosabb elektronikus hangszerének képzeletbeli díját.

Ez még akkor is hihetetlen történet, ha hozzátesszük, hogy később kiderült: a Minimoog mindent átütő hangzását egy tervezési hibának köszönheti.

A hangszer első létciklusa 1981-ig tartott, a digitális kor hajnalának hajnalán fejezték be gyártását és vonták ki a forgalomból. hangja azonban egy percre sem tűnt el a popzenéből, végigkísérte a nyolcvanas éveket, majd a kilencvenesek elektronikus zenei forradalmának is egyik alapkövévé vált, és mivel kapni már nem lehetett - a teljes Moog cég eltűnt a piacról egy időre -, élelmes gyártók klónozni kezdték. A legsikerültebb ilyen másolat címét a Studio Electronics SE-1-es, rackbe építhető Mini-klónja kaphatná, ami tényleg nagyon hasonlóan szól, mint az eredeti, és még egy okos digitális vezérlést is kapott. A szoftverkorszakban eztán számtalan digitális emuláció is felkúszott a gépjeinkre, a Moog feltámadásával pedig ismét vannak eredeti, analóg Minimoogok is a piacon, többféle kivitelben.

2017-re érett meg a helyzet ahhoz, hogy az újjáéledő analóg szintivilágban olcsó, nagy sorozatban gyártott másolatokkal jelentkezzen két gyártó is, a Roland és a Behringer. A versenyfutás győztese egyelőre a Roland, az ő hangszerük többet tud, és ők már szállítani is tudnak - árban pedig a Behringer lesz jobb a jelenlegi adatok alapján.

A japánok nem sokat szórakoztak a Minimoog hangjának emulálásával - fogták magukat, és bekopogtak a fent említett Studio Electronicshoz, hogy ha már ilyen jók a klónozásban, adjanak egy frissített tervet - Japánban majd hozzáteszik mindazt a korszerűséget és vezérlést, amire a mai piacon szükség lesz. (Még az SE-02 nevet is a Studio Electronics SE-1-éből deriválták.)

Hogy ebből hogy lett a Boutique-sorozat része, az külön történet lehet, amit nem kötnek az orrunkra, legalábbis egyelőre. Az összes többi butikdarab - mind a hét - áramkörmodellezésen alapuló digitális egység, egyedül az SE-02 az, ahol valódi analóg áramkörök keltik a hangot. Ebből következően ez a kis klón nem is fut el elemről, tápegységgel kell fali konnektorba dugni. Ami viszont ugyanaz, hogy a kis butikbillentyűzetet ehhez a modulhoz is lehet használni, és az USB-kimeneten ennek a hangját is megkapjuk digitális hangjelként - a szinti maga visszadigitalizálja az analóg hangjelet, és ezt küldi meg a számítógépnek, sztereóban.

A Boutique-sorozat USB-hangmegoldásánál egy kicsit még meg kell állnunk. Ez elvileg egy csodálatos eszköz ahhoz, hogy külső hardverszintijeinket beillesszük abba a virtuális stúdiószoftverbe, amiben dolgozunk. Ez így is van például az Access Virus TI-szintijeinél, vagy a Roland System-1 és System-8 plug-out szintimodelljeinél. Ezeket a külső szintiket installált VST pluginek érik el a számítógép oldaláról - a Rolandét például a Roland Cloud szolgáltatásból lehet előfizetni és letölteni -, így a számítógép, a szoftver felől teljesen úgy látszanak, mintha jól uralható szoftverszintik lennének - miközben a hanggenerálás nem a gép processzorát terheli.

Sajnos a Boutique esetében azonban ez nem így működik. Ha csatlakoztatjuk az ő USB-jüket a gép egyik portjára, akkor nagyon klasszul, automatikusan felismerődnek a Windows és a Mac OS X által is, de plugin helyett egy ASIO meghajtó installálódik rájuk - egy (vagy több) sztereó bemeneti hangcsatornán kapja a gép a szinti hangját, mintha csak mikrofonról vagy vonalbemenetről érkezne.

Ezzel még nem lenne baj, csakhogy Windows alatt van egy bökkenő: a stúdiószoftverek egyszerre csak egy ASIO-meghajtót képesek kezelni. Mivel pedig hangkártyánknak mindenképp aktívnak kell lennie, különben nem tudunk dolgozni, hogy fogjuk behúzni akkor mellé egy (vagy több) Boutique-szintinket?

A válasz az, hogy sehogy, pontosabban: majdnem sehogy. A probléma megkerülhető az ASIO4ALL általános ASIO-meghajtóval, amely be tudja húzni egyszerre az összes, gépen installált ASIO-meghajtót, és azt egy felületen kínálja fel a stúdiószoftvernek. A dolog kipróbált, működik - de sajnos azzal kell fizetni, hogy a latency (késés) értéket, a pufferek méretét nagyobbra kell venni, mert az ASIO4ALL nem annyira hatékony szoftver, mint a gyári meghajtók.

Roland, ha ezt hallják, innen üzenjük: készüljenek pluginszoftverek valamennyi butikszintihez, és új horizontok nyílnak meg előttük!

b1.jpgNo de siránkozás helyett álljunk neki a készüléknek. Az egész a dobozzal kezdődik, ami egy Apple-eleganciájú fekete-szürke műremek; kicsit vastagabb, mint a szokásos Boutique-méret, ez a tápegység miatt van. Kábelt nem kapunk a géphez, a micro-B típusú USB-kábelt is nekünk kell beszerezni, valamint a midit (ha szükséges), és a sok három és feles jackdugót. Minden analóg csatlakozás ilyenen jön ki, a fejhallgató, a vonalkimenet, a külső hangbemenet (ami ugyanaz, mint a Minimoognál - meg lehet szűrni a bejövő hangot a szűrővel), és van bizony CV/Gate bemenet is, CV-s szűrővezérléssel megdobva.

A készülék layoutja természetesen nagyon Minimoog, de azonnal látszik rajta, hogy az eredetinél egy kicsit többet tud ez a másolat, lényegesen több rajta a kezelőszerv. Az oszcillátorszekció nagyon hasonlóan kezdődik az oktávkapcsolókkal, a hangolással és a finomhangolókkal, majd a három oszcillátoron a hat-hat hullámformával. A vége azonban sokkal jobb: a Minimooghoz képest újonnan megjelenik egy Sync kapcsoló, ami a kettes oszcillátort az egyeshez köti, ragyogó klasszikus szinkronhangzást eredményezve, és a kettes oszcillátor hangmagasságára pedig rá lehet vezetni a szűrő burkolóját, pozitív vagy negatív módon modulálva azt.

b2.jpgDe az igazi modulációk egy sorral jobbra jönnek: három potméter intéz további kavarásokat - ezek sem voltak természetesen az eredeti hangszer részei. A legfelső a kettes oszcillátor kimenetét rávezeti a szűrő töréspontjának vezérlésére, alatta pedig a kettes oszcillátort bolondíthatjuk meg a hármas kimenetével. Eszerint tehát akár egy modulációs láncot is létrehozhatunk: a hármas oszcillátor a kettest vezérli, a kettes pedig a szűrőt, ami pedig szűri az egyes jelét. Komplex művelet egy ilyen kis szintitől! 

A harmadik modulációs lehetőség a sorban az, hogy a hármas oszcillátor rángathatja az egyes és kettes hangkeltő négyszögjelének szélességét.

Itt kell megjegyezni a potik viselkedését: a Boutique-sorozat legjobban megfogható kezelőszervei ezen a kis hangszeren találhatók, nekem semmi bajom nem volt velük egy pillanatra sem. Ez nem igaz sajnos a sorozat egyes más darabjaira, a rendkívül kis helyre összezsúfolt nagy számú kezelőszerv itt-ott gondokat jelent néha, egyes potmétereket alig lehet megragadni.

További megjegyeznivaló, hogy egyik-másik poti vagy kapcsoló egy picit késik, ezt különösen az oktávkapcsolók esetében hallani, néha fél másodperc is eltelik, mire a hangban érvényesül a változás, mivel minden kapcsoló természetesen egy digitális vezérlő, amit először egy számítógép olvas el.

A keverő szintén majdnem teljesen Minimoog, azzal az extrával, hogy a külső bemenet helyett egy feedback értékállító van - a hangszer kimenetét visszavezethetjük saját magára, és újra szűrhetjük.

b3.jpgA szűrő és a burkolók szintén hasonló elrendezésűek, minimális variációval, az LFO viszont izgibb: sok hullámforma és sok új irányítási lehetőség jelent meg benne, azonkívül pedig persze hogy szinkronizálható bejövő midi-taktjelhez. A jelút legvégén egy digitális effekt, egy egyszerű késleltető ad erőt a hangzásnak.

A Minimoogszerű panel alatt jönnek a digitális vezérlőelemek. Először is három működési üzemmód közül kell kiválasztani a helyzethez legjobban illőt. Patch módban a hangszer egy sima szintetizátor: játszhatunk rajta midin, USB-n, vagy pedig a színes szekvenszerbillentyűkön, egy oktáv terjedelemben. Ennek az üzemmódnak két alesete is van: a Manual gomb megnyomására úgy viselkedik a gép, mint egy régi analóg szintetizátor, ahogy éppen állnak a potméterek, úgy szól. Ha viszont a Manual gombot kinyomjuk, akkor kész hangprogramok közül válogathatunk: 384 belefagyasztott gyári és 128 átírható felhasználói hangprogram a készlet. Természetesen a kiválasztott hangba a kezelőfelületen keresztül azonnal beavatkozhatunk.

Seq üzemmódban a beépített szekvenszer áldásait élvezhetjük. 128 darab 16 lépéses szekvenciát lehet írni bele, viszonylag egyszerűen, és ezek közül egy-egy gombnyomással lehet kiválasztani, hogy melyik legyen épp az aktív. A szekvenciák tartalmazhatnak hangokat, portamento üzenetet bármely két hang között, és bármely lépésre ráprogramozhatunk tetszés szerinti mennyiségű vezérlőműveletet is a potikkal: szűrőtekergetést, burkolóállítgatást, az effekt mértékének a szabályzását, szóval tényleg bármit, és nagyon egyszerűen.

A harmadik a Song üzemmód, ahol kész szekvenciákból, hangprogramokból és programváltásokból állíthatunk össze komplett dalokat - maximum 16-ot. 

A vezérlőértékek beállításához remek végtelen adatbevivő forgóeszköz áll kézre a készülék legbaloldalán. Ez sem túl óriási, épp akkora mint az összes poti, de ez itt sem akadály.

Az ember a próbálgatást persze hogy a sok-sok gyári preset programon kezdi, és az SE-02 itt szolgál azért egy jó nagy adag meglepetéssel. Az egyik a természetes meglepetés, hogy a hangszer könnyedén préseli ki magából a hagyományos Moog-hangzás esszenciáját, a velőtrázó mélyeket, az embertelen basszusszólamokat. Nem mondom, hogy a megtévesztésig ugyanaz, mert nem - de itt egy olyan eszközről beszélünk, amelynek ára az eredetinek alig több, mint egytizede. A kis panel mixbe ültetve kétséget kizáróan Moog-erejű támasztékot biztosít szinte minden zenei stílus alá.

A főbb meglepetés viszont az, hogy a hangszínek rendkívül sokoldalúak, és legtöbbjükről nem a Moog jut az ember eszébe, hanem az, hogy ez egy eredeti, karakteres kis analóg szinti. A programozók igazán kitettek magukért, és a sokrétű modulációs és más hozzáadott értékeket rendesen megcsillogtatták, így azt lehet mondani, hogy az SE-02 tulajdonképpen bármire, vagy szinte bármire használható, ami egy stúdióban szintetizátor esetén szóba jöhet.

Bár mindenki azt sejtette, hogy az új SE tulajdonképpen, többé-kevésbé a régi klasszikus SE-1-es gép kicsinyített mása lesz, a valóság egyáltalán nem így fest. Az SE-1 ismert, klasszikus gyermekbetegségein az újdonsült kedvenc lazán túllép - hogy aztán bemutasson néhány újabbat. Itt most gyorsan kettőt villantok fel: az egyik, hogy a Mixer szekció kicsit szivárog, és nulla állásnál is áthallatszanak a csontra lekevert oszcillátorok is. Ez nem túl nagy gáz, de nem is teljesen jelentőség nélküli.

b4.jpgKicsit nagyobb probléma, hogy magasabb oktávokon a hangra mindenfajta moduláció nélkül is ráül egy furcsa, magasabb keresztmodulációs akármi, ami az érzékenyebb fülűek türelmét bizony próbára teszi. A képen bemutatom, miről is van szó: az ábrán egy szóló négyszögoszcillátor szűretlen hullámformáját látjuk (az oktávkapcsolója a legmagasabb értéken van, és a billentyűzeten a felső oktáv egyik hangját játszottuk be). Minden modulációs lehetőség nullára van állítva, és a felvétel az USB-s digitális kimenetről készült, tehát zavaró elemek kiküszöbölve - jól követhető az alaphullámra rászuperponálódó, kis amplitúdójú magasabb frekvencia.

Mentség lehet, hogy a nálunk járt készülék úgynevezett preproduction darab, a végső, gyártásba került modell ettől néhány ponton eltér, tehát lehet, hogy ez az extrém körülmények közt előugró jelenség ott már nem probléma.

Végül élvezzük a való élet hangjait, ez a hétperces videódemó nagyjából mindenkinek meg fogja hozni a kedvét, szóval vigyázzunk vele. Még a hagyományosan kicsit magasabb magyar ár is elég veszélyesen hangzik, fillérekkel, de 200 ezer forint alatt marad, ami nagyjából azt jelenti, hogy jó darabig nem jutunk hozzá, annyi előrendelés van rá.

3 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://midi.blog.hu/api/trackback/id/tr9312887894

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben.

banduc58 2017.09.29. 10:53:31

Kedves GG
Lehetne ezt a mondatot egy kicsit részletezni:
"A Minimoog mindent átütő hangzását egy tervezési hibának köszönheti"
köszönettel

gg 2017.10.02. 10:50:49

@banduc58: nem olyan rég, talán két éve írt erről egy papírújság, hogy az oszcillátorok és a szűrő illesztését kicsit elszámolták.

toportyánféreg 2017.12.02. 20:08:17

plug-out mono szinti usb-n (ha jól értem):
truenosynth.com/