Levél a távolból

midi.blog
Felelősség: Gerényi Gábornál
Észrevétel, üdvözlet, kritika, egyebek

Saját termék

fiii.jpg

Könyvek

Sík Zoltán - Gerényi Gábor: MIDI (1992)
(Alapozás és Protokoll)


Kruza Richárd - Banay Gábor:
A szintetizátor a zenei gyakorlatban (1985)

Tagek

112db (2) aas (3) aax (28) abbey road (3) ableton (41) access (2) acoustica (3) adobe (5) aiaiai (3) akai (38) akció (51) alesis (29) allen & heath (4) american audio (3) amidio (2) amvst (2) analizátor (5) analóg (161) analogue solutions (4) android (47) antares (11) apogee (9) apple (32) applied acoustic (2) applied acoustics (4) araldfx (2) arman bohn (2) arp (8) arturia (65) atomosynth (2) au (227) audiomidi (2) audiorealism (4) audiothing (7) audiowarrior (3) audio damage (13) avid (21) behringer (25) best service (2) big tick audio (2) bitwig (9) blue (2) boss (5) brainworx (2) buchla (2) cakewalk (24) camel (2) camel audio (3) casio (7) cat (2) celemony (6) clavia (14) cme (11) commodore (12) creamware (4) csináld magad (9) cycling74 (3) d16 (4) dave rossum (3) dave smith (25) db audioware (2) denon (3) devine machine (2) de la mancha (10) digidesign (24) discodsp (2) discovery sound (2) diy (19) dj (122) dj1800.com (2) dob (25) dobgép (150) doepfer (2) drawmer (2) dreadbox (2) dsk (3) dsp (5) duy (2) dyode (2) e-mu (3) eastwest (5) edgesounds (4) edirol (4) effekt (290) electro-harmonix (2) elektron (8) elektrostudio (2) elka (2) ems (2) ensoniq (2) eowave (5) esemény (146) esi (5) eventide (4) e mu (4) faderfox (4) fairlight (7) five12 (2) focusrite (15) future retro (3) fxpansion (6) garritan (3) gemini (3) generalmusic (2) genoqs (2) gforce (5) gibson (6) gitár (67) goldbaby (2) griffin (2) g sonique (2) hammond (2) hangminta (198) harrison (2) hercules (5) hg sounds (2) hobnox (6) hollow sun (4) hotelsinus (2) hypersynth (3) iconnectivity (4) ik multimedia (78) image line (25) index.hu (4) ingyenes (368) interfész (188) ion (4) ios (56) ipad (227) iphone (159) ipod (9) izotope (14) játék (29) jazzmutant (7) jomox (3) karmafx (2) kártya (2) kenton (5) keverő (39) kiegészítő (9) koblo (2) kong audio (3) kontroller (297) konverter (2) könyv (12) korg (98) kurzweil (4) kv331 (2) kv331 audio (3) kvr (2) lejátszó (3) lemezjátszó (9) lexicon (7) line 6 (5) linn (3) linplug (8) linux (33) lionstracs (3) livelab (2) livid (9) loomer (2) lsr audio (2) m-audio (19) mac (643) macbeth (2) mackie (10) magyar (140) makemusic (2) marantz (2) martinic (2) mawzer (2) mfb (6) microsoft (2) midikönyv (11) mikrofon (2) minta (3) mobil (395) modal electronics (3) modartt (3) monome (6) moog (63) motu (26) muse (2) muse research (6) musicrow (7) music computing (2) musikmesse (3) mutable instruments (5) mutools (2) művészet (20) m audio (16) native instruments (131) nektar (5) niko20 (2) nintendo (4) nomad factory (3) nord (3) novation (30) numark (15) nusofting (6) oberheim (6) ohm (2) ohm force (2) open labs (5) pc (845) peavey (3) percussa (3) pg music (3) pianoteq (16) pinknoise studio (9) pioneer (9) plogue (2) plp (6) plugin (637) powerfx (2) ppg (11) precisionsound (4) preset (2) presonus (7) program (5) propellerhead (32) prosoniq (3) puremagnetik (5) quikquak (6) reason (2) reasonbanks (11) reloop (2) remix (3) retronyms (2) rhythmic robot (3) rme (2) robot (3) rob papen (11) roger linn (7) rögzítő (57) roland (85) roli (2) rtas (198) samplemodeling (2) samplerbanks (2) sample logic (4) schaack audio (2) serato (3) serrano (2) sinevibes (2) slate digital (3) sm pro audio (3) softube (4) sonart (3) soniccouture (2) sonicprojects (2) sonic charge (4) sonic couture (3) sonivox (8) sonnox (2) sonoma (4) sony (24) soundcloud (4) soundscape (5) sound devices (2) spectrasonics (5) ssl (10) stanton (6) steinberg (58) streetly electronics (2) studiodevil (2) studio electronics (3) sugar bytes (5) synapse audio (8) synesthesia (2) syntheway (3) szekvenszer (242) szintetizátor (361) szoftszinti (641) szoftver (469) tal (3) tanager audioworks (2) tascam (21) tc electronic (16) teenage engineering (7) terratec (5) teszt (17) togu audio line (3) tone2 (10) tonebytes (2) toontrack (2) tubeohm (2) u-he (2) ueberschall (5) ugo (2) universal audio (11) uvi (6) vermona (4) verseny (12) vestax (9) videó (7) vienna instruments (2) vir2 (2) virsyn (8) vista (6) vokóder (25) voxengo (3) vrsonic (2) vst (613) waldorf (24) wallander instruments (3) waves (12) wave alchemy (4) way out ware (2) web (204) westgate studios (2) windows (17) workstation (5) wwaym (6) xils (4) yamaha (35) yellow tools (2) zero-g (2) zero g (4) zongora (4) zoom (10) #

Utolsó kommentek

Naptár

május 2018
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6
7 8 9 10 11 12 13
14 15 16 17 18 19 20
21 22 23 24 25 26 27
28 29 30 31

Régi kölyök a blokkban: Roland D-05

2017-09-25 07:27:40

d5.jpg

Második butikunk a D-05, az idén harmincéves Roland D-50 miniatürizált átirata. Még nincs két hete, hogy bejelentették, és már itt van a tesztasztalunkon, ami a mai előre bejelentős, majd késve szállítós korban egészen szokatlan, de kellemes dolog.

A D-50-nek a Roland világában kétségkívül volt és van kultusza, tényleg őrülten klasszikus hangzások egész sorozatát köszönhetjük neki - ez a magasság azonban messze van a cégen belül legnagyobbaknak tartott hangszerekétől. A Bassline, a TR dobok, a Jupiter és a Juno szintik valamilyen módon előbb-utóbb kategóriájuk csúcsává váltak; ez a D-50 esetében nincs és nem is volt így. Míg élt, a Korg párhuzamos szintije, az M1 nagyobbat tarolt, később pedig többé-kevésbé feledésbe merült, a technológia alapjait, a minta+szintézis elvet a Roland például el is dobta; a D-70 már csak mintákkal operált, majd a JV-JD utódok is. A több hullámban érkező nyolcvanasévek-nosztalgia persze vissza-visszadobta a D-50 hangjait, de a hangszer ára a használtpiacon sosem szállt el, mindig beszerezhető maradt olyan maximum 50-100-150 ezer forintos magasságon, állapottól függően.

img_6893.JPGEz tehát egy új helyzetet jelent a Boutique-sorozatban kijövő D-05-nek - nem spórolunk meg sok százezres vagy milliós költségeket, ha a modernizált, kicsinyített verziót választjuk, hanem még többet is kell költenünk, mintha a használtpiacon beszereznénk az eredetit (a D-05 ára valahol 200 ezer forint alatt lesz nem sokkal). A Roland Cloud szolgáltatásban pedig egy ideje már havi alacsony átalánydíjért, pluszköltség nélkül használhatjuk a VST pluginba áttett D-50-et, szóval házon belül is van versenytárs.

Új helyzetet jelent az is, hogy itt nem egy analóg szintit kellett a Rolandnak bravúrt bravúrra halmozva újrateremtenie, hiszen a D-50 a cég első digitális sikere volt - egy szinti, amiben mai kifejezéssel virtuális analóg szoftver futott eleve, némi mintalejátszással megspékelve. A feladat tehát alapszinten mindössze annyi volt, hogy ezt a programkódot át kellett írni egy mai modern processzorra, és áttölteni a hullámforma-adatbázist.

Ennél azért a Roland messzebbre ment, és bevállalt még valamit: a D-05 leemulálja az eredeti D-50 digitális-analóg kimeneti fázisának karakterisztikáját, hogy ne csak úgy szóljon, mint egy steril plugin, hanem a lehető legközelebb essen a hangzása ahhoz, ami a tényleges D-50-ből annak idején kijött.

Ha bekapcsoljuk a D-05-öt, rögtön megcsap ugyanaz az érzés, mint a D-50, vagy billentyű nélküli modulverziója, a D-550 esetében.Itt nincs gond azzal, amire egyes Boutique-daraboknál panaszkodtak, hiszen egyetlen tekerőgomb sincs rajta, csak az eredeti nyomógombok és egy joystick, ahogy az eredetin - ezeket pedig mind könnyű eltalálni, megfogni. Még a kijelző is autentikus, ugyanazzal a zöld színnel látjuk ugyanazt a betűtípust, mint a D-50-en. (Kicsit közelebbről vizsgálgatva azért látszik, hogy természetesen egy grafikus kijelző állítja elő az illúziót, és nem egy karakteres, mint annak idején.)

img_6891.JPGAlapdolgokban a D-05 egy tipikus Boutique egyébként - három és feles jackdugók, micro USB midi és audió, DK-01 minibillentyűzet csatlakoztatható, szabványos midicsatik és egy hangbemenet - ennyiféleképpen lehet őt megközelíteni. A saját hangszóró szintén adott, szóval ezzel is kivonulhatunk a díványra játszadozni, és billentyűzet nélkül is megszólaltatható monofonikus módon, a bal szélen található ribbonkontroller megérintésével.

No meg a beépített step szekvenszerrel, ami az eredeti D-50-nek nem is volt része. Úgy általában, a tisztán digitális hangszerekbe ilyesmit nem szoktak betenni, hiszen a szekvencia futása közbeni paraméter-tekergetés adja az izgalmat, ilyesmiről itt pedig szó sem lehet (nincs mit tekerni); viszont a szabad, elvonulás játszadozáshoz nagyon jól jön. 64 darab dallamot tud elmenteni, és mindegyik egyenként 64 lépést tartalmazhat.

Az új hangszer erejét egyértelműen a programmemóriája adja. Az eredeti hangszer kapacitásán jóval túllépve összesen 14 banknyi, vagyis 896 kész hangprogram közül válogathatunk, ami a gyári klasszik készleten kívül rengeteg bővítőkártyán hozzáférhető hangkészletet is felölel, szintén a nyolcvanas évek végéről természetesen.

Érdekes, hogy mindössze hat banknyi a beégetett, megváltoztathatatlan hangtárolóhely, és a nagyobbik részt, nyolc bankot saját hangjainkkal is átírhatjuk - a D-05 kezelőfelülete teljes mélységű hangszerkesztést tesz lehetővé, és még a segítő ábrákat is elhelyezték kicsiben rajta a burkológörbékről és az oszcillátorok kapcsolásáról. 

Mondanom sem kell, nem fogtam bele egyetlen hang átírásába sem, és nem is tartom valószínűnek, hogy ez lesz a tipikus tevékenység - azért az a szöveges felület annak idején is igen fájdalmas élményt nyújtott bármifajta mélyebb tevékenységre, és bár a helyzet a D-05-nél nem romlott etekintetben - de nem is javult.

A játék viszont nem játék - a magától értetődő természetesség, ahogy a klasszikus hangok százai és százai kigördülnek ebből a kicsike dobozból, tényleg lenyűgöző. Nagyon nehéz elszakadni tőle, a bőség zavara szó szerint értendő; mindig attól fél az ember, hogy ha otthagyja, kikapcsolja, valamiről lemarad.

Gyönyörűen kijön a korabeli szoftvertervezők zsenialitása - hiába volt az M1 az időszak első számú hangszere, az mindmáig megmarad az emlékezetünkben mintalejátszó egységnek - amit ma már sokan egy kissé lenézett, megtűrt, továbbfejleszthetetlen kategóriának tartanak. A D-50 viszont szintetizátor tudott maradni a korai digitális éra gyermekbetegségei ellenére is; egy olyan hangszer, ami nem szolgai reprodukcióra termett elsősorban, hanem sosem hallott hangzások és hangulatok megteremtésére.

Az álomszerű melegség, ami ebből a hangszerből és hangjából árad, akkor több mint meglepő volt egy teljesen digitális hangszer esetében, ilyet még nem láttunk. El lehet képzelni, hogy mit izzadt a mérnöki team, amíg mindenféle külső segédlet, tudomány és gyakorlat nélkül elő sikerült állítaniuk a cég analóg legendáinak megfelelő hangulatot. Ha akkor, mindössze pár évvel a Jupiterek és a JX-ek után előállnak egy steril digitális géppel, az bármekkora csoda lett volna, minden bizonnyal óriásit bukik. A D-50 és szoftvere azonban örök darab maradt, egy olyan hangszer, amely harminc évvel később is elvarázsolja és ámulatba ejti használóját.

Végül nézzük meg, valójában mennyire sikerült közel kerülni a D-50-hez. (Nagyon.)

1 komment

A bejegyzés trackback címe:

http://midi.blog.hu/api/trackback/id/tr7912893158

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

_kolléga_ 2017.09.30. 14:44:32

az SQ-80-at is megcsinálhatnák újra