Levél a távolból

midi.blog
Felelősség: Gerényi Gábornál
Észrevétel, üdvözlet, kritika, egyebek

Hirdetés

Saját termék

midibeam_1.jpg

Könyvek

Sík Zoltán - Gerényi Gábor: MIDI (1992)
(Alapozás és Protokoll)
HTML formátumban
PDF formátumban

Kruza Richárd - Banay Gábor:
A szintetizátor a zenei gyakorlatban (1985)

PDF formátumban

Tagek

112db (2) aas (3) aax (17) abbey road (3) ableton (35) access (2) acoustica (2) adobe (5) aiaiai (3) akai (34) akció (50) alesis (29) allen & heath (4) american audio (3) amidio (2) amvst (2) analizátor (4) analóg (126) analogue solutions (4) android (44) antares (11) apogee (8) apple (28) applied acoustic (2) applied acoustics (4) araldfx (2) arman bohn (2) arp (7) arturia (57) atomosynth (2) au (209) audiomidi (2) audiorealism (4) audiothing (4) audiowarrior (3) audio damage (11) avid (18) behringer (20) best service (2) big tick audio (2) bitwig (5) blue (2) boss (5) brainworx (2) buchla (2) cakewalk (24) camel (2) camel audio (2) casio (7) cat (2) celemony (5) clavia (14) cme (11) commodore (12) creamware (4) csináld magad (9) cycling74 (2) d16 (4) dave smith (19) db audioware (2) denon (3) devine machine (2) de la mancha (10) digidesign (24) discovery sound (2) diy (19) dj (115) dj1800.com (2) dob (25) dobgép (127) doepfer (2) drawmer (2) dsk (3) dsp (5) duy (2) dyode (2) e-mu (2) eastwest (5) edgesounds (4) edirol (4) effekt (274) elektron (7) elektrostudio (2) ems (2) ensoniq (2) eowave (5) esemény (111) esi (5) eventide (4) e mu (4) faderfox (4) fairlight (7) five12 (2) focusrite (14) future retro (2) fxpansion (6) garritan (3) gemini (2) genoqs (2) gforce (5) gibson (5) gitár (62) goldbaby (2) griffin (2) g sonique (2) hammond (2) hangminta (191) harrison (2) hercules (4) hg sounds (2) hobnox (6) hollow sun (4) hotelsinus (2) hypersynth (3) iconnectivity (4) ik multimedia (72) image line (22) index.hu (4) ingyenes (338) interfész (180) ion (4) ios (38) ipad (199) iphone (151) ipod (9) izotope (13) játék (29) jazzmutant (7) jomox (3) karmafx (2) kártya (2) kenton (5) keverő (36) kiegészítő (9) koblo (2) kong audio (3) kontroller (282) konverter (2) könyv (11) korg (87) kurzweil (4) kv331 audio (3) kvr (2) lejátszó (3) lemezjátszó (9) lexicon (7) line 6 (5) linn (3) linplug (8) linux (23) lionstracs (3) livelab (2) livid (9) loomer (2) lsr audio (2) m-audio (19) mac (579) macbeth (2) mackie (10) magyar (110) makemusic (2) marantz (2) martinic (2) mawzer (2) mfb (6) microsoft (2) midikönyv (11) mikrofon (2) minta (3) mobil (365) modartt (3) monome (6) moog (56) motu (25) muse research (6) musicrow (7) music computing (2) musikmesse (3) mutable instruments (4) mutools (2) művészet (20) m audio (16) native instruments (126) nektar (5) niko20 (2) nintendo (4) nomad factory (3) nord (2) novation (28) numark (15) nusofting (6) oberheim (5) ohm (2) ohm force (2) open labs (5) pc (780) peavey (3) percussa (2) pg music (3) pianoteq (16) pinknoise studio (9) pioneer (6) plp (6) plugin (600) powerfx (2) ppg (10) precisionsound (4) preset (2) presonus (7) program (5) propellerhead (29) prosoniq (3) puremagnetik (5) quikquak (6) reason (2) reasonbanks (11) reloop (2) remix (3) retronyms (2) rhythmic robot (3) rme (2) robot (3) rob papen (11) roger linn (7) rögzítő (55) roland (59) rtas (193) samplemodeling (2) samplerbanks (2) sample logic (4) schaack audio (2) serato (3) serrano (2) sinevibes (2) slate digital (3) sm pro audio (3) softube (3) sonart (3) soniccouture (2) sonicprojects (2) sonic charge (4) sonic couture (3) sonivox (8) sonnox (2) sonoma (4) sony (23) soundcloud (3) soundscape (5) sound devices (2) spectrasonics (4) ssl (10) stanton (6) steinberg (52) streetly electronics (2) studiodevil (2) studio electronics (3) sugar bytes (5) synapse audio (8) synesthesia (2) syntheway (3) szekvenszer (211) szintetizátor (299) szoftszinti (599) szoftver (421) tal (3) tanager audioworks (2) tascam (20) tc electronic (16) teenage engineering (5) terratec (5) teszt (16) togu audio line (3) tone2 (9) tonebytes (2) toontrack (2) tubeohm (2) ueberschall (5) ugo (2) universal audio (11) uvi (4) vermona (2) verseny (12) vestax (9) videó (7) vienna instruments (2) vir2 (2) virsyn (8) vista (6) vokóder (24) voxengo (3) vrsonic (2) vst (583) waldorf (19) wallander instruments (3) waves (11) wave alchemy (4) way out ware (2) web (194) westgate studios (2) windows (17) workstation (5) wwaym (6) xils (3) yamaha (33) yellow tools (2) zero-g (2) zero g (4) zongora (4) zoom (9)

Utolsó kommentek

Naptár

február 2015
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  <
1
2 3 4 5 6 7 8
9 10 11 12 13 14 15
16 17 18 19 20 21 22
23 24 25 26 27 28

Fordítsunk midiről midire!

Címkék: interfész bome

2015-02-01 08:48

bome.jpgA Bome Software kihozza saját MIDI Translator Pro nevű szoftverét egy hardverdobozban is, hamarosan. Az egység a Bomebox nevet kapta, és át tudja fordítani a különböző fizikai midi-adatfolyamokat egymásra: ötös hagyományos DIN, USB, wifi és Ethernet hordozókat tud majd kezelni.

Szólj hozzá!

Álomhibrid ötezer dollárért

Címkék: szintetizátor modal electronics

2015-02-01 08:43

002.jpgNyáron már megénekeltük a brit Modal Electronics analóg-digitális hibridjét (digitális oszcillátorok, analóg szűrés), akkor még Modulusnak hívták, most a neve egyszerűsödött: 002. Nagyon izgalmas, 12 polifón, multitimbrális hangszer, Ethernet csatlakozóval, amivel közvetlen internetkapcsolata lehet, és mások felhőben tárolt hangprogramjait böngészhetjük közvetlenül. Egy kis bővítőkártyával pedig USB-re is tudja streamelni a hangkimenetét, 24 bites felbontásban. Olvassuk el a részleteket is.

Szólj hozzá!

Tényleg izgi az Arturia interfésze

2015-01-29 09:51

fuse.jpgForradalom nem történt, de az Arturia tényleg tudott újat hozni az audióinterfész-piacra: induló termékük, az Audiofuse a high-end keverők hangzásvilágát hozza el a hálószobastúdiókba. Terveztek bele klasszikus minták alapján egy saját mikrofonelőerősítőt, amiből kettő van benne, plusz két bemenet analóg hangszereknek, további bemeneteket pedig ADAT-csatiján nyerhetünk. Van még benne midi, két fülescsatlakozó, lemezjátszó-bemenet, S/PDIF, USB elosztó, word clock és kifelé két sztereó monitorkimenet. A felbontás maximuma 24 bit és 192 kHz, ára pedig ötszáz euró. Itt.

1 komment

Újra analóg áramkörök a Rolandtól

Címkék: szintetizátor roland analóg

2015-01-28 08:10

Kész, nincs tovább, a Roland sem áll ellen az elsöprő analóg viharnak - majdnem harminc év után ismét analóg szintit kínál a patinás cég. JD-Xi néven háromoktávos, minibillentyűs kis szupergépet mutattak be, ami ráadásul nemcsak analóg, hanem hibrid: 128 polifóniás digitális hangforrása is van. Vokódere is van, effektek és USB, amin az audió is szépen közlekedik. Sajnos a weboldal még nem sok mindent árul el az analóg jelforrásról, annyit tudunk, hogy monofón például, de majd megtudjuk időben, amit akarunk. Ára sincs még.

roland.jpg

3 komment

Emelte analóg szekvenszerét az Arturia

Címkék: szekvenszer kontroller arturia

2015-01-27 09:57

beatsteppro.pngA tavalyi év egyik kiemelkedő sikere volt az Arturia Beatstepje, a piac legolcsóbb és legszerethetőbb analóg szekvenszere, többször is kifogyott a boltokból. Az Arturia nem tétlenkedett, és ráhúzta a következő modellt, a Beatstep Prót, ami nyilván mindent tud, mint elődje, csak még sokkal többet. Itt már két szólam fut egyszerre, és a memóriát is feltolták: 16 helyett 16 x 16 szekvenciát képes eltárolni. Dobüzemmódban 16 sávon figyel egyszerre, és valós időben lehet beütögetni a hangokat, amiket rögtön le is pontosít, ha szükséges. Ez se lesz borzasztó drága, 250 euróba kerül majd - itt a weboldala, nézegessük.

1 komment

Rendhagyó interfész Mcmillentől

Címkék: interfész keith mcmillen

2015-01-27 09:50

Keith McMillen úgy gondolja, hogy az otthoni audióinterfészeknek kábé erre kellene menniük - és könnyen lehet, hogy igaza van. A beépített kontroller-keverőnek mozgó alkatrésze nincsen, és egyaránt leadhat midi vezérlőkódokat, és keverheti az eszköz be-kimeneteit. 24/96-os minőségű átalakítói vannak, nyolc bemenet, tíz kimenet, belső hardver effektek. 600 dollár az ára, K-Mix a neve, itt az oldala

Szólj hozzá!

Tom Oberheim a Two Voice-t hozza vissza

Címkék: szintetizátor analóg oberheim

2015-01-26 07:30

tvs-pro.jpgMinden idők talán legkedveltebb analóg Oberheim szintije a Two Voice volt - és most ez is visszajön! Az idős mester Two Voice Pro néven hozza ki felturbózott verzióját, 3500 dollárért. Ami új: a szekvenszer állapotát el lehet menteni, két szekvencia futhat párhuzamosan, és a tárolt szekvenciákba bármikor belepörgethetünk az ún. ratcheting effekttel, amely a Tangerine Dream kedvelt védjegye volt, amióta csak digitális step szekvenszerek léteztek. A szekvenciák magasabb szinten dalokba is szervezhetők, és a billentyűzet velocitys. Már rendelhető.

Szólj hozzá!

Analógok az Akaitól

Címkék: szintetizátor dobgép analóg akai

2015-01-26 07:19

wolf.jpgAz Akai tavalyi zsebszintije csak az első fecske volt, itt az újabb állat: a Timbre Wolf.

Ez bizony szintén egy full analóg hangszer, ráadásul négyhangú: vagy monószinti négy oszcillátorral, vagy négyes polifóniájú poliszinti, vagy multitimbrál, négy hangszerrel.

Négysávos, egyenként 32 lépéses step szekvenszerrel lehet hajtani a motort majd, mindezt 500 dolláros áron, nagyjából a nyártól.

Szintén nyárra várjuk a cég analóg dobgépét is, a Tom Catet. Öt dobja lesz, MPC gombjai, 32 lépéses szekvenszere, és mindössze 200 dollárba fog kerülni.

cat.jpg

 

Szólj hozzá!

Táblán él tovább a CZ

Címkék: szoftszinti casio ipad

2015-01-25 16:29

A Casio felújította nyolcvanas évekbeli klasszikus szintisorozatának szoftvermotorját, és iPad-app formátumban kínálja ettől a héttől. A CZ App (ez a neve) húsz euróba kerül, és nagyon szuper, épp úgy szól, mint azok a bizonyos szintik annak idején. 

1 komment

Újjáéledt a Prophet

Címkék: szintetizátor analóg dave smith

2015-01-25 16:26

prophet.jpgDave Smith csodát tett: bejelentette, hogy újra forgalomba hozza a világ legelső, általa tervezett analóg poliszintijét, a Prophet-5-öt. A neve viszont Prophet-6 lesz: az autentikusan kinéző hangszert ugyanis felszerelte néhány modern extrával: sztereó digitális effektprocesszorral, arpeggiatorral és szekvenszerrel. 500 darab gyári programmal és 500 darab plusz üres programhellyel jön a gép, saját hangjaink számára. A számnak megfelelően a polifónia sem 5, hanem 6, és Dave visszahozta a cég eredeti nevét is: Sequential Circuits. Árat viszont még nem közölt.

Szólj hozzá!

Itt a Korg Odyssey

Címkék: szintetizátor korg analóg arp

2015-01-25 16:17

odyssey.pngA NAMM-on végre bemutatták a Korg által gyártott, minibillentyűs, analóg ARP Odyssey-klónt. Az ARP társalapítójával, David Frienddel közösen készített hangszer áramköri szinten azonos az eredetivel, plusz van rajta midi és USB is (a CV/Gate interfész is megmaradt persze). Az alapverzió a fekete-narancs színsémás lesz, ezt lehet 1400 dollárért venni majd, de a két másik klasszikus dobozt is kihozzák majd, limited edition jelleggel (nyilván drágábban), Itt a weboldala.

Szólj hozzá!

Elhunyt Edgar Froese

2015-01-24 09:25

td1.jpg

Az elektronikus zenélés egyik, ha nem a legnagyobb alakja, a legelső globális szinti-sikerzenekar, a Tangerine Dream agya, Edgar Froese kedden, életének hetvenegyedik évében, Bécsben, szívroham következtében távozott közülünk. 

Bár zenekara sosem töltött meg stadionokat, hatását tekintve a legelsők között van. Froese munkássága nélkül a mai popzene egyszerűen teljesen más lenne, más irányokat talált volna - egyrészt rajongói, követői nagyrészt elsővonalas sztárok (felsorolni sem lehet őket, de azért néhányat tegyünk ide: David Bowie, Trent Reznor, Brian Eno, Richie Hawtin), másrészt pedig felbecsülhetetlen hatást gyakorolt munkájával a zenei technológia fejlesztéséhez, a mai munkamódszerek kialakulásához.

Emellett egyike volt az első nyugati zenészeknek, akik Budapesten is felléptek, 1982-es teltházas sportcsarnokkoncertjük a magyar poptörténelem fontos fordulópontja volt, ezen kívül még két alkalommal, 1997-ben és 2012-ben láthattuk, hallgathattuk.

Halála váratlan és sokkoló esemény az elektronikus zene minden rajongójának világszerte.

2 komment

Őrület: újra sorozatgyártanak moduláris Moogokat

Címkék: szintetizátor moog

2015-01-20 17:35

Ezt az újságot valószínűleg lehetetlen überelni: a Moog bejelentette, hogy megkezdi három régi moduláris rendszerének sorozatgyártását. A System 55-ből 55 darabot készítenek, darabját 35 ezer dollárért, a System 35-ből 35-öt 22 ezerért, míg a picike Model 15-ből 150 darab készül, egyenként 10 ezer dollárért. Itt nézegethetjük őket.

Szólj hozzá!

Régi robotok, új pluginben

Címkék: mac szoftszinti plugin vst pc rtas au aax plogue

2015-01-20 17:30

A Plogue új pluginje, a Chipspeech a nyolcvanas évek ismert kisgépes beszédszintetizátorait emulálja élethűen - rögtön hét különbözőt is beépítettek belőlük (Bell, Texas Instruments, Microchip és egyéb típusokat). Nagyon klassz, csak be kell gépelni a szöveget, ki kell választani hozzá a hangot, és máris játszható a robot a midibillentyűzetről. 75 dollárba kerül, itt.

Szólj hozzá!

Modulárba is bejátszik a Waldorf

Címkék: szoftszinti szintetizátor plugin waldorf ios

2015-01-20 17:28

Az idei NAMM egyik szenzációja lehet kétségkívül, hogy a Waldorf komplett kis wavetable szintimodult jhoz ki Eurorack formátumban. Az nw1 tulajdonképpen egy olyan kis oszcillátorrendszer, amelybe a cég klasszikus hullámformáit építették be - de felvenni is lehet vele, és USB-n keresztül is el lehet látni hangmintával. 

További Waldorf-hír, hogy desktopra is átjön az eddig csak táblagépen létező Nave szinti, az Attack dobgép viszont desktopról megy iOS-re.

Szólj hozzá!

Már megint új midit akarnak

Címkék: esemény

2015-01-18 08:37

A harmincévesnél is idősebb midit legalább húsz éve próbálják megújítani, mindeddig sikertelenül. A jövő héten induló NAMM-on Los Angelesben az MMA (a midis gyártók szövetsége) újra nekifut a feladatnak, panelbeszélgetésük lesz egy lehetséges új MIDI HD szabvány bevezetéséről. Tom White, az MMA elnökének szavaiból úgy tűnik, mintha a dolog előrehaladott állapotban lenne, kérdés, hogy akkor miért vitát kell rendezni róla. A megoldandó feladatok mindenesetre az elmúlt húsz évben nem változtak: sokkal több csatorna, sokkal nagyobb kontrollerfelbontások, a hangmagasság abszolút kontrollja, és hát persze a tökéletes kompatibilitás visszafelé a régi midivel.

Szólj hozzá!

Színes billentyűk az Akainál is

Címkék: kontroller akai

2015-01-14 13:21

advance61.png

Úgy látszik, idén minden midibillentyűnk tarkában fog világítani: a Native Komplete-klaviatúrái mellé most az Akai sorolt be ugyanebben a műfajban, az ő családjukat úgy hívják, hogy Advance. Kettő, négy és ötoktávos kivitele lesz, 400, 500 és 600 dollárért, és mindegyikben ott lesz a nagy színes LCD képernyő, balfelül. Adnak hozzá egy VSTi-ket (+RTAS, AU, AAX) hostoló programot, és 16 giga ingyen letöltést a Sonivoxnál és az AIR-nél. Szép nagy weboldalon demózgatják.

1 komment

Csinálj szintit egyszerűen

Címkék: szintetizátor effekt

2015-01-11 10:27

Az év végén indult, de mindjárt teljesül a fent látható Axoloti IndieGogo kampánya. Az áramkör egy sztereó be- és kimenettel valamint midivel rendelkező DSP cucc, ami azt csinál, amit mi szeretnénk, hogy csináljon - a tennivalókat pedig egy moduláris szoftverben huzalozhatjuk össze neki (Win, OS X és Linux verzió is van belőle). A kis modulokból szintiket és effekteket huzalozhatunk össze magunknak, továbbá figyeltethetünk vele gombokat és potmétereket, fényérzékelőket, gyorsulásmérőt, és vezérelhetünk ledeket, motorokat is. Mindössze 60 euróért rendelhetjük meg az egészet, erősen ajánlott! A 25 ezer eurós céltól már csak hatezernyire vannak most épp.

Szólj hozzá!

Vége a Camel Audiónak

Címkék: web camel audio

2015-01-11 10:19

Az ismert plugingyáros, többek között az Alchemy nevű szoftverszinti kifejlesztője lehúzta a rolót az újév elején. Az okokat csak találgathatjuk, a cég weboldala átment szupport üzemmódba, vagyis a vásárlók még egy darabig letölthetik róla az utolsó verziókat, aztán ennek is vége lesz. 

Szólj hozzá!

A Millennium Falconra hasonlít az új DJ eszköz

Címkék: kontroller dobgép dj casio

2015-01-08 10:40

casio-xw-pd1.jpgA Casio a NAMM-on konkrétan ilyen alakú DJ eszközöket fog bemutatni, kettőt is. A képen látható XW-PD1 gombjaival dobhangokat lehet elindítani, rengeteg mintából, effektekkel, míg az XW-DJ1 egy DJ kontroller lesz, hasonlóan futurisztikus kivitelben - de fekete színben. 300 dollár lesz az utóbbi, 400 az előbbi.

Szólj hozzá!

Virtuálszinti, közben pedig editor

Címkék: mac linux szoftszinti plugin vst pc ingyenes

2015-01-02 09:42

A videón látható Dexed az egyik legszuperokosabb egyszerű ötlet, amit mostanában látni lehetett. A benne zakatoló algoritmus egy Yamaha DX7-et modellez le szinte tökéletesen, be tudja tölteni annak hangjait, automatizálni a paramétereket stb. Ami az igazán sokkolóan egyszerű új funkció, hogy ha van igazi DX7-esünk (vagy TX7 modul), akkor azt editorként képes kezelni - és ebben az esetben igazi, kompromisszummentes hardverhangon dolgozhatunk. Hogy tovább fokozzam a hangulatot, még ideteszem, hogy a program ingyenes és nyílt forráskódú, Macen, Windowson és Linuxon is fut - itt van a weboldala.

1 komment

A chiptune még mindig hasít

Címkék: mac szoftszinti plugin vst pc aax audiothing

2014-12-27 12:08

minibit_gui.pngTök jó kis Commodore-stílusú chiptune szintiplugint vágott hozzánk karácsonyra az Audiothing. A Minibit nevű, kedvezményesen 16 euróért árult csoda egyoszcillátoros, szubbal, tizenkét hullámformával, polifón, késleltető és bitcrusher effektjei vannak, harminc presettel jön, de van egy randomizer funkció, ami bármikor előállít furcsa hangprogramokat. Ja, kétpólusú szűrő és LFO is van. Én megszavazok magamnak egyet, mert aranyos és egész jól szól.

Szólj hozzá!

Odyssey-háború: megszólalt a Korg

Címkék: szintetizátor korg analóg arp

2014-12-26 10:09

A Behringer ünnepi Odyssey-bejelentése után minden szem a Korgra szegeződött - és ők nem bújtak el a karácsonyfa mögé: hivatalos közleményben tudatták, hogy az ő analóg Odyssey-klónjukat január 22-én egészen konkrét valójában be fogják mutatni a NAMM-on. Árat és specifikációt viszont nem árultak még el.

1 komment

A Behringer csinálja meg az Odysseyt

Címkék: szintetizátor behringer analóg arp

2014-12-23 20:45

behringer.jpgÉv eleje óta kínozza a szakmai közvéleményt a Korg azzal, hogy hamarosan kihozzák az ARP Odyssey klónját - de egyelőre sehol semmi. A mai napig, amikor a Behringer robbantotta a karácsonyi petárdát: 500 dollárért lesz meg nekik ez az analóg hardverszintetizátor hamarosan, midivel, USB-vel, és mindhárom szűrőmodellel, amelyekkel az eredeti hangszer egyes sorozatait forgalmazták. A sokkoló hírhez az itt látható mockupot is mellékelték, úgyhogy kezdhetünk barátkozni a gondolattal.

1 komment

Ákost látni és

Címkék: esemény magyar

2014-12-17 09:29

Kraftwerk? Depeche Mode? Jean-Michel Jarre? Tangerine Dream? Felejtsük el. Az év – vagy az évtized? – legnagyszabásúbb szintipop koncertjét magyar földön Ákos rendezte a múlt hét péntekén és szombatján az Arénában, húszezernél is több embert szórakoztatott elektronikus hangokkal a keményfejű, magát mindenen kívül állóként szemlélő popsztár. Hipershow, szuperkivitel, tökéletesség, magyar termék. 

akos1.jpg

Ákos hiába űz sportot már több mint húsz éve abból, hogy a végletekig megossza a közönséget és a kritikát: a dolog vége csak az lett, hogy nem sok gondolkodnivaló akad, ha az első számú magyar popcsillagot akarjuk megnevezni. Amúgy is tömegeket mozgató produkciója a popzene nyomorúságos éveiben is jelentősen növelni tudta elérését, és idén már kétszer tudta teljesen megtölteni a legnagyobb hazai fedett koncerthelyszínt.

Márpedig a koncertkérdés sosem volt vicctopik Ákos pályafutásának egyetlen pillanatában sem. A magyar földön jóval kifizetődőbb egyszálgitáros, vagy playback haknik helyett (figyelem, vannak olyan jók a dalai, hogy egyébként még ilyen kivitelben is megélnek) afféle őrült szenvedélye az üzletileg legkockázatosabb területre, a brutálköltségvetésű szuperkoncertek irányába tolta őt. Míg azonban egy világsztár százötven helyen bemutatott világturné-műsora a nagy anyagi befektetésre több száz százalék profitot hoz, ugyanez magyar verzióban azt jelenti, hogy telt háznál van mit enni a családnak, de ha az utolsó ötszáz jegyet nem veszik meg, akkor baj van.

Ez a - még egyszer mondjuk ki: üzletileg teljesen őrült - hozzáállás azonban egy komplett háttériparágat tud csúcsra járatni évente egyszer-kétszer (plusz Sziget, persze), ami önmagában egy jó nagy respektet kellene, hogy kiváltson még azokból is, akiket esetleg, hát, nem vonz Ákos előadói tevékenysége.

akos2.jpg

Mielőtt azonban ebbe belemennénk, el kell árulnom néhány összeférhetetlenségi tényezőt, melyek miatt ez az írás nem a semleges sarokból érkezik.

Például vissza kell tekernünk az mp3-as magnószalagot a nyolcvanas évek közepébe, ahol éppen a mellettem lévő házban készített borzalmas demófelvételeket egy Casio játékszintetizátoron Menczel Gábor Bonanza Banzai – bármit is jelentsen ez - fedőnevű úgynevezett együttesével. Bár Casio szintetizátorom nekem is volt, az egészről szerencsére semmilyen tudomásom nem lehetett - az iskolai körzethatár kettőnk háza között húzódott, így esélyünk sem volt, hogy megismerkedjünk. Lám! A Bürokrácia így tud belenyúlni az elektronikus zenei élet alakulásába.

Nem egészen tíz évvel később viszont nem kerülhettük el egymást. A Parlamenttől néhány lépésre nyitott üzletem - amely hosszú évekig a számítógépes zenélés egyik hazai találkozási pontja lett -, összehozott Hauber Zsolttal, a másik Bonanza-oszloppal, aki az utolsó két lemezüket már az én Kurzweil szintetizátoromon rakta össze – jobban is szóltak, mint az előzők :)

Ákos csak a zenekar felrobbanását követően jött be nálam a képbe. Lakása talán százötven méterre volt a boltunktól, és egyébként is hallott rólam - zenekari exei elmesélték neki, hogy hozzám jártak -, így egy szép napon, hóna alatt a Roland akkori legújabb, JV880-as szintetizátormoduljával egyeztetés nélkül, rajtaütésszerűen bekopogott az ajtómon.

A feladvány, amit vázolt, egyszerű volt: mostantól ő magányos harcos, és ő csinál mindent – még a zenét is, de őszintén szólva ilyesmivel még sose próbálkozott, ez a Roland élete első hangszere, mutassak meg rajta neki néhány egyszerű dolgot, hogyan kell egy ilyen eszközt hangra bírni.

A következő néhány évre tulajdonképpen elválaszthatatlanok lettünk, az akkor következő néhány Ákos-lemezen, a megelőző összes Bonanza-lemez CD-sítésében és a koncertek zenei összerakásában állandó volt a részvételem. Az együttdolgozás zavartalansága mellett pedig azt is felismertük, hogy milyen érdekes, hogy mennyire máshogy gondoljuk ugyanazt mindenféléről. Őrület, de egyszer még a szentestét is együtt töltöttük; bár a meghitt hangulathoz kettőnknek akkor még összesen egy gyerek – az én fiam – állt rendelkezésünkre (ma hat darab az összeg).

1999-2000 körül szép csendben elhagytam a zenei pályát az Index kedvéért, de ekkor már Ákos is minden szükségest tudott a digitális hangról, így jól boldogult nélkülem is.

akos4.jpg

Tehát 2014, Aréna, kétszeres telt ház.

Az Ákos-produkció már évekkel ezelőtt visszaváltott a Bonanza Banzai-típusú elektronikus zenélésre, színpadán újra megjelentek a szintetizátorhegyek és a kevésbé izzasztó, inkább elmélyültnek ható munkát végző zenészek. A popzene 2010 után eljutott oda, hogy nincsenek megatrendek, mindenki csinálhat, amit akar, egymás mellett létezik és létjogosult a világ valaha volt összes zenei stílusa, és ez értelemszerűen sokakat felszabadított – talán Ákost is, aki visszavezette a világát oda, ahonnan elindult, ami zeneileg anyanyelve volt.

Idei műsorának összeállítása azonban kétségtelenül élete legkockázatosabb vállalkozása volt, tulajdonképpen még hasonlatot sem lehet rá előhúzni – kábé húsz és félre húzott lapot, talán így lehet érzékeltetni. A produkció két évtizedes munkájából ugyanis szinte egyetlen gigasláger sem került be az eljátszandók közé, amit irdatlan, leírhatatlan kockázatnak, őrült, öngyilkos húzásnak gondolna laikustól szakmabeli öreg rókákig bárki. (El tudjuk képzelni, hogy a Stones nem játssza el a Satisfactiont? Dave Brubeck - isten nyugosztalja - a Take Five-ot?)

Ez az Ákos fickó azonban már húszévesen azt kiáltozta a színpadról, hogy nem biztos, hogy jót tesz neked, ha kiszolgálják az ízlésedet, és ezt a kamaszos attitűdöt azóta sem nőtte ki, most már itt a bizonyíték. Helló? Ilyenek voltunk? Indiántánc? Ölelj meg újra? Örvény? Sem ezek, sem sok más, elsővonalas, szétrádiózott dal sem szerepelt a múlt heti repertoárban. Stadionshow-kategóriában, ahol a vélt közönségigény maradéktalan kielégítése a producerek első, második és harmadik prioritása, ez maga a lehetetlenség.

Elég sokan látták Michael Jackson posztumusz, That's It című koncertfilmjét? Ahol Jackson angyali türelemmel és szelídséggel magyarázta el zenésztársainak, hogy a számokat hangról hangra pontosan ugyanúgy kell eljátszaniuk, ahogy a lemezen felvették - mert ezt várja el tőlük a közönség, és ha nem ezt kapják, idegesek lesznek? Na, hát ő egy másik művész. Volt.

akos5.jpg

Azt persze nem lehet mondani, hogy az előadott harminc dal mindegyike a teljes ismeretlenség szürke zónájából tört volna most elő; a Bonanza-időkből az 1984 és a Calypso, a jóval későbbi Ikon, a Keresem az utam, az Érintő, vagy a hülye politikai minibotrányt kavart Bosszú népe biztos nem ilyenek. Viszont minden máshogy szólt, mint eddig, a dalok teljesen dekonstruált, majd újra összerakott formában jöttek elő a zenészek billentyűs hangszereiből és dobjaiból – hengerlő lendületű, tökéletes hangzású elektronikus zenélés folyt a színpadon, a programozott részekkel szemben az élő elemek nagyobb hangsúlyával.

A Főnöktől megszoktuk, hogy nem éri be az énekperformansszal, és ez most különösen így volt. Hogy időnként gitárt ragad, az szinte természetes nála - a típust viszont ne figyeljük, a háttérben úgyis egy Roland virtuális gitáragy számolgatja ki a húrok rezgése alapján az optimális rockhangzást. Ákos pedig időnként tenyerének mozdulataival adhatott utasítást e számítógépnek, mivel érintés nélkül is vezérelhető számos funkciója.

A gitár mellett időnként rácsapott néhány odakészített elektronikus dobfelületre is, de az igazi extremitás Ákos-szinten az Ikon előadása, melyben a hirtelen mellette felbukkanó Roland Gaia szintin az éneklés mellett – akárcsak a Kraftwerk-alapító Ralf Hütter – három hangszínen három szólamot is billentyűzött a multiinstrumentalista.

A háttérben helyet kapó két billentyűs zenész, a produkcióból kiszakíthatatlan Lepés Gábor és a bonanzás Hauber Zsolt közül az utóbbinak a hangszerkészletén akad fenn a szakértő: a Roland legutolsó és legjobb digitális szintetizátora, a Jupiter-80 alatt a világ egyik első samplere, az amerikai Emulator terpeszkedett, és nem díszletként. A nyolcvanas évek elejének kultuszhangszere – amely korábban az Omega tulajdona volt, színpadon használták például az emlékezetes, 1982-es, Jancsó Miklós által rendezett szuperkoncerten is - néhány mocskos nyolcbites basszushangért vállalt felelősséget.

akos10.jpg

A műsor elmozdíthatatlan sarokpontja volt a harapós dobos, Bánfalvi Sándor szinte önfeláldozó játéka, aki a showban a Roland legerősebb elektronikus dobkészletét valószínűleg maradandó sérülésekkel látta el itt-ott. Sándor valóban egy komplett metálzenekar vehemenciájával esett neki az esti feladatnak, és a szintipop-mércéhez képest egészen váratlan soundkeménység az bizony egy jó nagy részt neki volt köszönhető.

Nameg a dobjait programozó gondos mérnöknek, aki nem más volt, mint maga Ákos. A produkció legapróbb részleteiért is szinte irracionális aggodalmat érző énekes a lemezeken használt szoftveres dobhangmintáit egyesével ültetgette be Sándor dobgépébe – és minden egyes számban más és más dobkészlet hangját hallhattuk, még csak ismétlés sem volt köztük.

akos9.jpg

A duplashow látványtechnikájáról kellene a legkevesebbet írnom, mivel az erről készült felhasználói képek már szombaton ellepték a Facebook-falakat és az Instát, plusz az Ákos.hu-t (köszönet az itt látható képekért is nekik!), de higgyük el, hogy ezek a fotók nagyon-nagyon keveset mondanak el a valódi élményről – az ugyanis egy 360 fokos, háromdimenziós, szinte végtelenül sűrű érzékelés volt.

A négyszáz darab intelligens robotlámpa helyileg nem a színpadra koncentrálódott – a csarnok mennyezetének teljes felületét, egészen a leghátsó sorokig beterítette az installáció, és tulajdonképpen bármikor bármerre nézett az ember, mindig, mindenhol történt valami. A lámpák mellett hat darab többszínű lézer dolgozott szünet nélkül a zene alatt, illetve egy óriási kivetítő és két segédkivetítő mellett még több, okosan elhelyezett ledképernyő nyomta az alkalomhoz készített animációkat.

Ennyi eszköz egyidejű működése könnyen vidámpark-effektust, vásári hatást is elérhetne, ennek azonban nyoma sem volt – a dolgok koordinálása kivételesen értő kezek (és agyak) közé került, így a történések által generált vizuális információáradat egyáltalán nem vált nyomasztóvá – de persze nem is írható le könnyű, nyáresti szórakozásként sem. Ez nem a Csillagfény diszkó volt, de talán nem is ez lehetett a cél.

akos7.jpg

Ákosról már többször lehetett úgy érezni, hogy ahova és ameddig eljutott, az magyar körülmények közt nem meghaladható – a nemzetközi piacon pedig ebben a kategóriában esélyünk sincs. A produkció üzletileg, művészileg is egy végtelenül kifeszített pályán haladt mindig – az efféle méretű showműsorokat rentábilisan tényleg csak akkor lehet megcsinálni, ha körbehurcolják őket a világban. Lady Gaga megengedheti magának, hogy a koncert két száma kedvéért összeszereljenek a színpadra egy komplett New York-i metrókocsit – a dolog a végén, százötven alkalom után extra-extra-extraprofitot fog úgyis eredményezni.

Siránkozni lehet azon, hogy ebből a művészeti bizniszből Magyarország kimaradt - ez lehet, hogy baj, lehet, hogy nem –, az viszont egészen elképesztő, hogy a tízmillióból mára egyetlen ember maradt, aki makacsul, elképesztő kockázatokat vállalva újra és újra megpróbálja előállítani azt a színvonalat, amelyet a világ más részein csak a győzelem biztos tudatában vállal el művészek és pénzeszsákok furcsa koalíciója.

A múlt héten megmozgatott kétszer tízezer fiatal és középkorú az erőfeszítést kétségtelen lelkesedéssel, lenyűgözve fogadta, és a nagyon szokatlan zenei programválasztékra sem hangzott el egyetlen panasz sem a büfé és a ruhatár előtti sorbanállók között.

Ákos produkciója éppúgy kereskedelmi, éppúgy piaci alapú, mint mondjuk a kereskedelmi televíziók – fogyasztói ráadásul lényegesen többet fizetnek érte, mint az ingyenesen sugárzott műsorokért. Ha egy bukta után nem jön be a néző legközelebb, a Művész éhen fog halni. A kockázat azonban nemhogy kezelve volt, hanem fényes győzelembe vezetett, igazolva az ő alapállítását, mely szerint nem kell okvetlenül szerencsétlen véglénynek, buta és kontrollálhatatlan ösztönöktől vezérelt páriának gondolni a saját fogyasztóinkat. És Ákos mostani két koncertjét, szögezzük le, láthatóan nem elsősorban egyetemi tanárok látogatták meg, így pedig tétele, ha lehet, még erősebb.

4 komment · 1 trackback