Újabb készüléket teszteltünk az ESI Audiótól, a Bartók Béla úti Corg Computer jóvoltából: a képen az ESU1808, egy tekintélyes, 18 bemenetű és 8 kimenetű audióinterfész.
Az ESI-től kapott előző tesztgépeink, a MIDI kontrollerek alapjellemzőit osztja mostani tesztünk tárgya is - egyfelől nagyon masszív építésű, komoly biztonságérzetet kínáló készülékről van szó fémházzal, nem csekély súllyal, minőségi csatlakozókkal, ehhez viszont a másik oldalon még a konzumerpiacon a szokásosnál is jóval alacsonyabb ár tartozik - az ESU interfész bruttó fogyasztói ára éppen befér 100 ezer forint alá kicsivel van csak százezer forint fölött.
A készülék USB csatlakozóval épül a számítógéphez, és pillanatok alatt, azonnal települ egy pici, pár megabájtos telepítőprogramja, ami a legújabb, legutóbbi, 64 bites Windowsokkal is remekül feltalálja magát. Van a doboznak egy filozófiája is: keveset vállaljunk, de azt teljesítsük maximumközelire. Ennek megfelelően nincs itt DSP, valós idejű mixer- és routingtrükkök, drivervirtuozitás; ami van az pontosan 16 darab, maximum 24/96 elbontású szimultán analóg bemenet, melyek közül kettőt tudunk mikrofonra használni, ezeken pici szintjelző és beállítópotméter is van, meg persze fantomtáp; és van még nyolc analóg kimenet (24/96 szintén), plusz S/PDIF, ami befelé független az analógoktól, kifelé viszont nem. Ja igen, és egy MIDI be-kimenet, ne feledjük.
A második két analóg bemenetbe közvetlenül gitárt is dughatunk (nekik is vannak közvetlen szintezőpotijai), ezen túl pedig érdemes odafigyelni arra, hogy a többi analóg be- és kimenetet nyolcas csoportokban, együtt lehet szintezni - érdekes megoldás. Legvégül említendő az egy darab fülescsatlakozó, saját hangerővel, újfent.
A hardver tehát elég makulátlan, különösen ebben a szép fehér dobozban, de minden interfész pont annyira jó, mint amennyire a drivere. Amint az már itt elhangzott, nagy mutatványokat az ESU szoftvere nem hoz, hiszen alig van benne valami - az egyszerűség itt viszont jelentkezhet előnyként, hiszen ennyire egyszerűen és gyorsan profi interfész nekem még nem települt - ráadásul mindez Windows 7 alatt, 64 biten, ami a gyártók egy részének még mindig megugorhatatlan, vagy nehezen megugorható magasság.
A kezelőprogram rém egyszerű, egészen pontosan ennyi:
Látszik,hogy itt tévedésre, hibára nem nagyon nyílik lehetőség: mindent látunk a keverőpanelen, ami történik, és minden alapvető fontosságú kérdésbe beavatkozhatunk (másba viszont nem). A tizenhat analóg és két digitális bemenet folyton a szemünk előtt van, csakúgy, mint a nyolc kimenet, melyek közül rádiógomb választja ki, hogy melyik kerüljön a digitális kijáratra. Kellemes meglepetés, hogy innen, szoftverből beállítható a digitális formátumnál a profi verzió, és az analóg kimenetek is átválthatók profi, +4 dB-s szintre, ha olyan a környezet, hogy erre van szükség.
Mintavételi frekvenciára négy beállítást tűr meg a rendszer: 44,1, 48, 88,2 és 96 kHz-et, és hatféle latency-mérték állítható be - de nem számokkal, pufferméretekkel, hanem intuitív kifejezésekkel (nyugis, normál, gyors, ultra stb.).
A driverről még annyit el kell mondani, hogy remekül működik multikliens üzemmódban, a Windows felé és ASIO vonalon is - meg se kottyant neki, ha a Windows Media Player mellett elindítottam három stand-alone szintit, plusz még egy ötös Cubase-t is, mind meg tudott szólalni ugyanazon a kimeneten.
Az összegzés tehát itt is ennyi: ár/teljesítményben újabb remek produkciót nyújt az ESI Audio ezzel a készülékével, hiszen jó hangú, profi igényeket is teljesítő, hibátlanul működőképes terméket ismertünk meg. Ha sok csatlakozóra van szükségünk, de elvagyunk a natív tartományban, nincs szükségünk DSP trükkökre, és függetlenedni tudunk a nagy márkanevektől, akkor az ESU1808 bizony egy megoldás.
Utolsó kommentek