Könyvek

Sík Zoltán - Gerényi Gábor: MIDI (1992)
(Alapozás és Protokoll)


Kruza Richárd - Banay Gábor:
A szintetizátor a zenei gyakorlatban (1985)

Tagek

112db (2) aas (3) aax (28) abbey road (3) ableton (41) access (2) acoustica (3) adobe (5) aiaiai (3) akai (38) akció (51) alesis (29) allen & heath (4) american audio (3) amidio (2) amvst (2) analizátor (5) analóg (161) analogue solutions (4) android (47) antares (11) apogee (9) apple (32) applied acoustic (2) applied acoustics (4) araldfx (2) arman bohn (2) arp (8) arturia (65) atomosynth (2) au (227) audiomidi (2) audiorealism (4) audiothing (7) audiowarrior (3) audio damage (13) avid (21) behringer (25) best service (2) big tick audio (2) bitwig (9) blue (2) boss (5) brainworx (2) buchla (2) cakewalk (24) camel (2) camel audio (3) casio (7) cat (2) celemony (6) clavia (14) cme (11) commodore (12) creamware (4) csináld magad (9) cycling74 (3) d16 (4) dave rossum (3) dave smith (25) db audioware (2) denon (3) devine machine (2) de la mancha (10) digidesign (24) discodsp (2) discovery sound (2) diy (19) dj (122) dj1800.com (2) dob (25) dobgép (150) doepfer (2) drawmer (2) dreadbox (2) dsk (3) dsp (5) duy (2) dyode (2) e-mu (3) eastwest (5) edgesounds (4) edirol (4) effekt (290) electro-harmonix (2) elektron (8) elektrostudio (2) elka (2) ems (2) ensoniq (2) eowave (5) esemény (146) esi (5) eventide (4) e mu (4) faderfox (4) fairlight (7) five12 (2) focusrite (15) future retro (3) fxpansion (6) garritan (3) gemini (3) generalmusic (2) genoqs (2) gforce (5) gibson (6) gitár (67) goldbaby (2) griffin (2) g sonique (2) hammond (2) hangminta (198) harrison (2) hercules (5) hg sounds (2) hobnox (6) hollow sun (4) hotelsinus (2) hypersynth (3) iconnectivity (4) ik multimedia (78) image line (25) index.hu (4) ingyenes (368) interfész (188) ion (4) ios (56) ipad (227) iphone (159) ipod (9) izotope (14) játék (29) jazzmutant (7) jomox (3) karmafx (2) kártya (2) kenton (5) keverő (39) kiegészítő (9) koblo (2) kong audio (3) kontroller (297) konverter (2) könyv (12) korg (98) kurzweil (4) kv331 (2) kv331 audio (3) kvr (2) lejátszó (3) lemezjátszó (9) lexicon (7) line 6 (5) linn (3) linplug (8) linux (33) lionstracs (3) livelab (2) livid (9) loomer (2) lsr audio (2) m-audio (19) mac (643) macbeth (2) mackie (10) magyar (140) makemusic (2) marantz (2) martinic (2) mawzer (2) mfb (6) microsoft (2) midikönyv (11) mikrofon (2) minta (3) mobil (395) modal electronics (3) modartt (3) monome (6) moog (63) motu (26) muse (2) muse research (6) musicrow (7) music computing (2) musikmesse (3) mutable instruments (5) mutools (2) művészet (20) m audio (16) native instruments (131) nektar (5) niko20 (2) nintendo (4) nomad factory (3) nord (3) novation (30) numark (15) nusofting (6) oberheim (6) ohm (2) ohm force (2) open labs (5) pc (845) peavey (3) percussa (3) pg music (3) pianoteq (16) pinknoise studio (9) pioneer (9) plogue (2) plp (6) plugin (637) powerfx (2) ppg (11) precisionsound (4) preset (2) presonus (7) program (5) propellerhead (32) prosoniq (3) puremagnetik (5) quikquak (6) reason (2) reasonbanks (11) reloop (2) remix (3) retronyms (2) rhythmic robot (3) rme (2) robot (3) rob papen (11) roger linn (7) rögzítő (57) roland (85) roli (2) rtas (198) samplemodeling (2) samplerbanks (2) sample logic (4) schaack audio (2) serato (3) serrano (2) sinevibes (2) slate digital (3) sm pro audio (3) softube (4) sonart (3) soniccouture (2) sonicprojects (2) sonic charge (4) sonic couture (3) sonivox (8) sonnox (2) sonoma (4) sony (24) soundcloud (4) soundscape (5) sound devices (2) spectrasonics (5) ssl (10) stanton (6) steinberg (58) streetly electronics (2) studiodevil (2) studio electronics (3) sugar bytes (5) synapse audio (8) synesthesia (2) syntheway (3) szekvenszer (242) szintetizátor (361) szoftszinti (641) szoftver (469) tal (3) tanager audioworks (2) tascam (21) tc electronic (16) teenage engineering (7) terratec (5) teszt (17) togu audio line (3) tone2 (10) tonebytes (2) toontrack (2) tubeohm (2) u-he (2) ueberschall (5) ugo (2) universal audio (11) uvi (6) vermona (4) verseny (12) vestax (9) videó (7) vienna instruments (2) vir2 (2) virsyn (8) vista (6) vokóder (25) voxengo (3) vrsonic (2) vst (613) waldorf (24) wallander instruments (3) waves (12) wave alchemy (4) way out ware (2) web (204) westgate studios (2) windows (17) workstation (5) wwaym (6) xils (4) yamaha (35) yellow tools (2) zero-g (2) zero g (4) zongora (4) zoom (10) #

Utolsó kommentek

Naptár

április 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3 4 5 6 7
8 9 10 11 12 13 14
15 16 17 18 19 20 21
22 23 24 25 26 27 28
29 30

A General MIDI

2007-01-11 14:07:00

A nyolcvanas évek végén a MIDI-felhasználók száma ugrásszerűen megnőtt. Ennek okai főleg az elektronikus hangszerek árának erőteljes csökkenésében, a hangszerek tudásának (hangminőség, polifónia, multitimbralitás) növekedésében, és az intenzív marketingtevékenységben találhatók. A sikeresebb elenktronikus hangszertípusok ennek következtében elérhették akár a néhány tíz- vagy százezres eladási példányszámot is. Ez a mennyiségi robbanás új problémákat vetett fel.

A MIDI, mint már láttuk, nem igazi szabvány, hiszen minden gyártó annyit valósít meg belőle, amennyit akar. Ha egy MIDI-s hangszert összekötünk egy másikkal, akkor az nem sokat fog tudni, hogy a MIDI-kábel túlsó végén milyen eszköz van, milyen szoftvert tartalmaz, milyen funkciókat valósítottak meg benne, és milyeneket nem. Egy MIDI-összeköttetés létesítésekor néhány paramétert egyeztetni kell az adó és a fogadó hangszer között, mielőtt egy hang egyáltalán megszólalhat, például a csatornaszámot, az üzemmódot, az előadási paramétereket, hogy csak a legkézenfekvőbbeket említsem. A professzionális felhasználó számára ez a szabadság feltétlenül szükséges, egy kezdőnek azonban meglehetősen riasztó dolog. E probléma feloldására született a General MIDI Level 1 (röviden: GM) ajánlás, amely a MIDI 1.0-val szemben nem a kommunikációs megoldásokra ad javaslatot (gyakorlatilag nem is tartalmaz új kódokat), hanem a hangszerek felé támaszt szoftver-hardver követelményeket.

Természetesen a piacra kerülő hangszerek közül nem mindegyik támogatja a GM-et, elsősorban a kezdőknek szánt, a középkategória olcsóbb végén elhelyezkedő hangmodulokra gondoltak a GM összerakásánál.

Egy hangszer dobozára vagy előlapjára pillantva azonnal kideríthetjük, hogy támogatja-e a GM-et, mivel ezt egy messziről felismerhető GM-logóval szokták hirdetni. Mivel a GM nem a professzionális felhasználók igényeit, hanem inkább a MIDI-világba újonnan belépőkét elégíti ki, zenecsinálásra a legegyszerűbb kialakítású konfigurációt ajánlja: egy mesterbillentyűzet, egy MIDI-dalszerkesztő, és egy darab, tetszőleges elven működő, GM-kompatibilis hanggenerátor, melynek kimenő hangjelét a házi sztereó erősítő és a hangszórók teszik hallhatóvá. A kulcselem a hanggenerátor, a GM ennek kialakítását szabályozza, a következőképpen:

- legalább 24-es polifóniával kell rendelkeznie,
- mind a 16 MIDI-csatornán egyszerre kell fogadnia az üzeneteket, vagyis úgy kell viselkednie, mintha 16 különálló hangszer lenne,
- mind a 16 csatorna polifón,
- a 16 csatornán egy időben kell produkálnia akár 16 különböző hangszert,
- a 10-es csatorna a doboké, ütőhangszereké,
- és legalább 128 beépített hangprogrammal kell rendelkeznie.

A GM legfontosabb újítása a hangprogramok egységesítése. A hagyományos MIDI-rendszerekben a hangprogramváltás végrehajtása a Program Change üzenet hatására következett be, amely egy 1 és 128 közötti számkóddal jelezte, hogy milyen hangprogramra kell váltani. A vevőn múlt, hogy az ő tárolójában ott milyen hangprogram szerepelt, zongora, vonósok, vagy bármi más, a bekövetkező hangzásról az adó mit sem tudott. Ha például egy adott hangszeren készítettünk egy dalt, azt nem nagyon vihettük át egy másikra, mivel míg az egyiken a 25-ös hangprogram mondjuk egy lassú felfutású vonóshangzás, a másikon ugyanaz lehetett akár egy zongora is. Hiába a hordozható SMF-formátum, hogyha minden dalt külön-külön át kell hangszerelni minden egyes szintetizátorra.

GM alatt ilyen problémák nincsenek, mivel a specifikáció definiálja mind a 128 programváltási kódhoz a megfelelő hangszert. Minden GM-hangszerben az 1-es hang az akusztikus zongora, a 65-ös a szopránszaxofon, és így tovább, az oldal végén található táblázatnak megfelelően.

A 10-es MIDI-csatornához egy külön táblázat tartozik. Ezen a csatornán a GM-hangszer csak ütőhangszereket, dobokat generál, mégpedig minden egyes billentyűhöz más és más dobhangot. Másik táblázatunk MIDI Note On-billentyűkódok szerint jelöli, hogy melyik billentyű leütése milyen dobhangot indít.

Ezeken az alapdolgokon kívül néhány további megkötéssel is szolgál a GM.

1. Minden csatornán fogadni és reagálni kell a 'Note On' üzenet dinamikaértékére, amely, emlékezzünk, a billentyű leütésének sebességét kódolja.

2. A közép C 'Note On' billentyűkódja mindig a 60-as (hexadecimálisan: '3C') lesz; eltérni ettől nem ajánlatos, mert például a basszusgitár szólama nem annyira élvezhető két oktávval feljebb.

3. A csatornák között úgynevezett dinamikus allokációt kell alkalmazni, ami azt jelenti, hogy ha a 2-es csatorna igényel 16 hanggenerátort, megkaphatja, ha az 5-ös kér 10-et, megkaphatja, általánosan pedig minden csatorna meg tudjon kapni annyi hanggenerátort, amennyire szükség van. Az egyetlen kivétel az az eset, amikor nincs ennyi szabad hanggenerátor; mondjuk húsz generátor éppen dolgozik, és négy szabad van már csak, de hatra lenne még szükség. Ekkor több stratégiát lehet követni, például el lehet venni a foglaltak közül, vagy a kielégíthetetlen igényeket figyelmen kívül lehet hagyni, de más, bonyolultabb eljárással is fel lehet oldani a konfliktust. A lényeg az, hogy a rendelkezésre álló hanggenerátorokat a lehető leggazdaságosabban használja ki az eszköz, tehát, amíg van szabad hanggenerátor, addig ne dobjon el egyetlen igényt sem.

4. Meg kell valósítani a következő MIDI-kontrollereket: 1, 7, 10, 11, 64, 121, 123.

5. Meg kell valósítani minden csatornán a hajlítást (alapértelmezésben +-2 félhang) és a Channel Pressure-t. A hangerő értéke bekapcsolásnál minden csatornán 100, a hajlításé 0.

Két új MIDI-üzenetet definiáltak a GM-ben. Jelentőségük olyan a hangszereknél van, amelyek nemcsak GM-üzemmódban működhetnek, hanem például átkapcsolhatóak úgy, hogy a 128 programkódra nem a GM által definiált hangprogramokra váltanak, hanem mondjuk a felhasználó által előállított készletre. A két üzenet a nem-valós idejű exkluzív rendszerüzenetek körébe tartozik, az egyikkel GM-üzemmódba lehet állítani a modult, míg a másik a GM elhagyását kezdeményezi.

A GM bekapcsolása
Kód: F0 7E 1D 09 01 F7

A GM kikapcsolása
Kód: F0 7E 1D 09 02 F7

Az ID helyére a vevő egységszámát kell beírni, de megengedett helyette a 7F kódot használni, amely valamennyi, a rendszerben felfűzött egységet megszólítja.

A General MIDI hangkészlete    
1 Acoustic Grand Piano
2 Bright Acoustic Piano
3 Electric Grand Piano
4 Honky-tonk Piano
5 Electric Piano 1
6 Electric Piano 2
7 Harpsichord
8 Clavi
9 Celesta
10 Glockenspiel
11 Music Box
12 Vibraphone
13 Marimba
14 Xylophone
15 Tubular Bells
16 Dulcimer
17 Drawbar Organ
18 Percussive Organ
19 Rock Organ
20 Church Organ
21 Reed Organ
22 Accordion
23 Harmonica
24 Tanao Accordion
25 Acoustic Guitar (nylon)
26 Acoustic Guitar (steel)
27 Electric Guitar (jazz)
28 Electric Guitar (clean)
29 Electric Guitar (muted)
30 Overdriven Guitar
31 Distortion Guitar
32 Guitar harmonics
33 Acoustic Bass
34 Electric Bass (finger)
35 Electric Bass (pick)
36 Fretless Bass
37 Slap Bass 1
38 Slap Bass 2
39 Synth Bass 1
40 Synth Bass 2
41 Violin
42 Viola
43 Cello
44 Contrabass
45 Tremolo Strings
46 Pizzicato Strinqs
47 Orchestral Harp
48 Timpani
49 String Ensemble 1
50 String Ensemble 2
51 Synth Strings 1
52 Synth Strings 2
53 Choir Aahs
54 Voice Oohs
55 Synth Voice
56 Orchestra Hit
57 Trumpet
58 Trombone
59 Tuba
60 Muted Trumpet
61 French Horn
62 Brass Section
63 Synth Brass 1
64 Synth Brass 2
65 Soprano Sax
66 Alto Sax
67 Tenor
68 Baritone Sax
69 Oboe
70 English Horn
71 Bassoon
72 Clarinet
73 Piccolo
74 Flute
75 Recorder
76 Pan Flute
77 Blown Bottle
78 Shakuhachi
79 Whistle
80 Ocarina
81 Lead 1 (square)
82 Lead 2 (saw)
83 Lead 3 (calliope)
84 Lead 4 (chill)
85 Lead 5 (charanq)
86 Lead 6 (voice)
87 Lead 7 (fifths)
88 Lead 8 (bass+lead)
89 Pad 1 (new age)
90 Pad 2 (warm)
91 Pad 3 (polysynth)
92 Pad 4 (choir)
93 Pad 5 (bowed)
94 Pad 6 (metallic)
95 Pad 7 (halo)
96 Pad 8 (sweep)
97 FX 1 (rain)
98 FX 2 (soundtrack)
99 FX 3 (crystal)
100 FX (Athmosphere)
101 FX 5 (brightness)
102 FX 6 (goblins)
103 FX 7 (echoes)
104 FX 8 (sci-li)
105 Sitar
106 Banjo
107 Shamisen
108 Koto
109 Kalimba
110 Bagpipe
111 Fiddie
112 Shanai
113 Tinkle Bell
114 Agogo
115 Steel Drums
116 Woodblock
117 Taiko Drum
118 Melodic Tom
119 Synth Drum
120 Reverse Cymbal
121 Guitar Fret Noise
122 Breath Noise
123 Seashore
124 Bird Tweet
125 Telephone Ring
126 Helicopter
127 Applause
128 Gunshot

A General MIDI dobkészlete (a 10-es csatorna Note On üzeneteire generált hangok)
35 Acoustic Bass Drum
36 Bass Drum 1
37 Side Stick
38 Acoustic Snare
39 Hand Clap
40 Electric Snare
41 Low Floor Tom
42 Closed Hi-Hat
43 High Floor Tom
44 Pedal Hi-Hat
45 LowTom
46 Open Hi-Hat
47 Low-MidTom
48 Hi-Mid Tom
49 Crash Cymbal 1
50 High Tom
51 Ride Cymbal 1
52 Chinese Cymbal
53 Ride Bell
54 Tambourine
55 Splash Cymbal
56 Cowbell
57 Crash Cymbal 2
58 Vibraslap
59 Ride Cymbal 2
60 Hi Bongo
61 Low Bongo
62 Mute Hi Conga
63 Open Hi Conga
64 Low Conga
65 High Timbale
66 Low Timbale
67 High Agogo
68 Low Agogo
69 Cabasa
70 Maracas
71 Short Whistle
72 Long Whistle
73 Short Guiro
74 Long Guiro
75 Claves
76 Hi Wood Block
77 Low Wood Block
78 Mute Cuica
79 Open Cuica
80 Mute Triangle
81 Open Triangle

1 komment

süti beállítások módosítása