1. A zeneiparba az óriáskiadók üzleti impotenciájának köszönhetően minden eddiginél kevesebb pénz áramlik a fogyasztóktól. Bebizonyosodott, hogy a fizetős letöltőmodell általuk erőltetett modellje nem tudja átvenni a fizikai hanghordozók szerepét, a többi modellre (ingyenes-reklámos, átalánydíjas-megosztós) pedig senki sem mer fogadni. A lusta, tehetetlen és ötlettelen nagyvállalati menedzsmentek a jogvédelmi intézményekkel sorban masíroznak az elkerülhetetlen pusztulás felé - ahogy azt már sok éve megjósoltuk. A helyükön majd kinő valami más, de hogy mi, azt még nem tudni.
2. Kína, mint a rakéta. Gyártói most már elárasztják a kiállítást, hiperolcsó, és változó minőségű (hm) termékekkel. Többnyire alsó kategóriás eszközeik elszívják a költségérzékeny keresletet (elsősorban a kezdőket) a középkategóriától, itt bizony a keresletcsökkenés turbófokozatban érezhető már most.
3. Az elektronikus piacon véglegesen dominánssá vált a virtualizáció, a szoftvertechnika, minden más ide tagozódik be, ezt a világot egészíti ki. A szoftvereseknél viszont nincs vásár: rengeteg a szereplő, akik egész évben productokat launcholnak, a költségstruktúrájukba pedig egyébként sem fér bele egy ekkora gigakiállítás. Nemcsak a kicsiknél: a szoftveróriások közül is jópáran hiányoztak, például az egyébként helyi, német illetőségű Native Instruments. (Az Arturia is csak az új hardverei kedvéért jelent meg.)


A Yamahánál maradva, természetesen volt más újdonságuk is: Audiogram néven két új interfészt hoztak ki. Az Audiogram 3 egy apró sztereó be-kimenetes USB eszköz, mikrofonnal-fantomtáppal, az Audiogram 6 pedig egy kis keverő is egyben: a mikrofonképes bemeneti pár mellett még két sztereó bemenete van, hardveres, analóg keveréssel. Itt vannak a weben.


A Roland az Edirol név alatt alkotott még valami érdekeset: megújították a népszerű R-09 zsebrögzítőt. Az újat R-09HR-nek hívják, 24/96-ig vesz már fel, van benne két kis kondenzátormikrofon, adnak hozzá távvezérlőt, és tovább bírja az aksija. Ugyanúgy néz ki, mint elődje, csak gumiborítású, hogy ne ejtsük le.

Még az M-Audiónál hír egy új nagy interfész, a Fast Track Ultra 8R megjelenése. USB-s, 24/96-os, 8 x 8-as interfész, DSP-vel, itt olvashatunk róla.

Ha már dob, akkor megemlítünk egy kis amerikai dobos céget, a Traps Drumsot, ahol láttunk egy okos dolgot: akusztikus dobok bőrfelületére szerelhető gumilapokat fognak árulni, szenzorral. Így, aki nem akar szabadulni megszokott akusztikus dobszettjétől, otthon is használhatja, teljes csendben, samplerrel, fejhallgatóval. Itt a cég honlapja, sajnos a terméket még nem rakták fel, de biztos hamarosan ott lesz.
Példányszámban viszont erős nyomás lesz a dobpiacon az Ion által. A cég, amelyről már többször írtunk az USB-s lemezjátszóik, kazettás magnóik, no meg a szuperolcsó dobpadjeik okán, év vége felé nagyot dob a nagyon kommersz piacra: az Xboxos Rock Band című játékhoz (ez olyasmi, mint a Guitar Hero, csak többféle hangszerre) hoznak ki egy specializált, de normál méretű elektronikus dobszettet, viszonylag olcsón (százezer forint alatt). A nagy dolog abban áll, hogy a Guitar Heróval ellentétben ez a cucc valódi hangszeres tudást képes fejleszteni. A vásár helyszínén működő prototípusnak mindenesetre elképesztő sikere volt, folyamatosan sorban álltak előtte.

A DJ-ellátó cégek felhozatala továbbra is erős volt, a szubjektív tendencia pedig, amit észleltünk, az volt, hogy a szakma erősen elnőiesedett - a standok nagyobbik felében lányok kevertek, nézzük csak meg a bizonyítékokat:





Ezt a remek DJ kontrollert a Numark hozta ki, már beharangozott NS7-esük mellett ez volt a másik nagy dobásuk. MixMeister Controlnak hívják, és MixMeister nevű szoftverükhöz ajánlják, de persze mással is lehet használni. Összesen 94 kontrollert tud egyszerre kezelni - itt az oldala, árát nem tudjuk még...
A Focusrite is kínálatot bővített, a remek Liquid Mix nevű, hamar legendássá vált interfészükből kihoztak egy kisebbet, a Liquid Mix 16-ot - minden ugyanaz benne, mint az öreg verzióban, benne vannak a csatornánkénti valós idejű eq-k is, csak nem 32 csatornán, hanem 16-on. Nézzük meg itt.
A TC Electronic egy új effektpluginnel büszkélkedett, a Tap Factoryval. Ez egy multitap késleltető és egy koraivisszaverődés-előállító szoftver egyben, szép, intuitív interfésszel. PowerCore platformon fut, 300 euróért, itt van róla a sajtóközlemény.
Az SSL Soundscape-részlege kirukkolt egy új kártyával, a MadiXtreme-mel. Kétféle verzióban jön, egy, illetve két csatlakozóval, 64 vagy 128 csatornával, PCIe csatolóval. Itt beszélnek róla.
A gitártéma nekünk kissé profilidegen, de egy okos találmányt azért megemlítünk: az N-Tune-t, ami egy apró kis elektronikus hangológép, amit bármilyen elektromos gitár hangerőgombjába be lehet házilag építeni, tizenöt perc alatt. Linkje itt van.
Az E-muval nem találkoztunk kinn (lehet, hogy nem álítottak ki?), a hírekben viszont olvastuk, hogy kijöttek új samplerszoftverükkel, az Emulator X3-mal. 24/192-es minőséget tud nyomni, 32 és 64 bites operációs rendszer alatt is elfut, többmagos processzorokat támogat, játszik merevlemezről is, három gigabájt hangkönyvtár jár hozzá, és 500 dollárba kerül. És végre lefelejtették róla a hardverkulcsot... Itt a link.
Utolsó kommentek