Könyvek

Sík Zoltán - Gerényi Gábor: MIDI (1992)
(Alapozás és Protokoll)


Kruza Richárd - Banay Gábor:
A szintetizátor a zenei gyakorlatban (1985)

Tagek

112db (2) aas (3) aax (28) abbey road (3) ableton (41) access (2) acoustica (3) adobe (5) aiaiai (3) akai (38) akció (51) alesis (29) allen & heath (4) american audio (3) amidio (2) amvst (2) analizátor (5) analóg (161) analogue solutions (4) android (47) antares (11) apogee (9) apple (32) applied acoustic (2) applied acoustics (4) araldfx (2) arman bohn (2) arp (8) arturia (65) atomosynth (2) au (227) audiomidi (2) audiorealism (4) audiothing (7) audiowarrior (3) audio damage (13) avid (21) behringer (25) best service (2) big tick audio (2) bitwig (9) blue (2) boss (5) brainworx (2) buchla (2) cakewalk (24) camel (2) camel audio (3) casio (7) cat (2) celemony (6) clavia (14) cme (11) commodore (12) creamware (4) csináld magad (9) cycling74 (3) d16 (4) dave rossum (3) dave smith (25) db audioware (2) denon (3) devine machine (2) de la mancha (10) digidesign (24) discodsp (2) discovery sound (2) diy (19) dj (122) dj1800.com (2) dob (25) dobgép (150) doepfer (2) drawmer (2) dreadbox (2) dsk (3) dsp (5) duy (2) dyode (2) e-mu (3) eastwest (5) edgesounds (4) edirol (4) effekt (290) electro-harmonix (2) elektron (8) elektrostudio (2) elka (2) ems (2) ensoniq (2) eowave (5) esemény (146) esi (5) eventide (4) e mu (4) faderfox (4) fairlight (7) five12 (2) focusrite (15) future retro (3) fxpansion (6) garritan (3) gemini (3) generalmusic (2) genoqs (2) gforce (5) gibson (6) gitár (67) goldbaby (2) griffin (2) g sonique (2) hammond (2) hangminta (198) harrison (2) hercules (5) hg sounds (2) hobnox (6) hollow sun (4) hotelsinus (2) hypersynth (3) iconnectivity (4) ik multimedia (78) image line (25) index.hu (4) ingyenes (368) interfész (188) ion (4) ios (56) ipad (227) iphone (159) ipod (9) izotope (14) játék (29) jazzmutant (7) jomox (3) karmafx (2) kártya (2) kenton (5) keverő (39) kiegészítő (9) koblo (2) kong audio (3) kontroller (297) konverter (2) könyv (12) korg (98) kurzweil (4) kv331 (2) kv331 audio (3) kvr (2) lejátszó (3) lemezjátszó (9) lexicon (7) line 6 (5) linn (3) linplug (8) linux (33) lionstracs (3) livelab (2) livid (9) loomer (2) lsr audio (2) m-audio (19) mac (643) macbeth (2) mackie (10) magyar (140) makemusic (2) marantz (2) martinic (2) mawzer (2) mfb (6) microsoft (2) midikönyv (11) mikrofon (2) minta (3) mobil (395) modal electronics (3) modartt (3) monome (6) moog (63) motu (26) muse (2) muse research (6) musicrow (7) music computing (2) musikmesse (3) mutable instruments (5) mutools (2) művészet (20) m audio (16) native instruments (131) nektar (5) niko20 (2) nintendo (4) nomad factory (3) nord (3) novation (30) numark (15) nusofting (6) oberheim (6) ohm (2) ohm force (2) open labs (5) pc (845) peavey (3) percussa (3) pg music (3) pianoteq (16) pinknoise studio (9) pioneer (9) plogue (2) plp (6) plugin (637) powerfx (2) ppg (11) precisionsound (4) preset (2) presonus (7) program (5) propellerhead (32) prosoniq (3) puremagnetik (5) quikquak (6) reason (2) reasonbanks (11) reloop (2) remix (3) retronyms (2) rhythmic robot (3) rme (2) robot (3) rob papen (11) roger linn (7) rögzítő (57) roland (85) roli (2) rtas (198) samplemodeling (2) samplerbanks (2) sample logic (4) schaack audio (2) serato (3) serrano (2) sinevibes (2) slate digital (3) sm pro audio (3) softube (4) sonart (3) soniccouture (2) sonicprojects (2) sonic charge (4) sonic couture (3) sonivox (8) sonnox (2) sonoma (4) sony (24) soundcloud (4) soundscape (5) sound devices (2) spectrasonics (5) ssl (10) stanton (6) steinberg (58) streetly electronics (2) studiodevil (2) studio electronics (3) sugar bytes (5) synapse audio (8) synesthesia (2) syntheway (3) szekvenszer (242) szintetizátor (361) szoftszinti (641) szoftver (469) tal (3) tanager audioworks (2) tascam (21) tc electronic (16) teenage engineering (7) terratec (5) teszt (17) togu audio line (3) tone2 (10) tonebytes (2) toontrack (2) tubeohm (2) u-he (2) ueberschall (5) ugo (2) universal audio (11) uvi (6) vermona (4) verseny (12) vestax (9) videó (7) vienna instruments (2) vir2 (2) virsyn (8) vista (6) vokóder (25) voxengo (3) vrsonic (2) vst (613) waldorf (24) wallander instruments (3) waves (12) wave alchemy (4) way out ware (2) web (204) westgate studios (2) windows (17) workstation (5) wwaym (6) xils (4) yamaha (35) yellow tools (2) zero-g (2) zero g (4) zongora (4) zoom (10) #

Utolsó kommentek

Naptár

november 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30

Tangerine Dream ma, Loom szeptemberben

Címkék: esemény magyar

2012-04-10 07:40:00

Továbbra is elektronikus zenei főváros vagyunk: ma este nálunk, a Müpában indítja európai turnéját a képen látható ősforrás, az elektronikus popzene elindítója, a Tangerine Dream, és ezzel párhuzamosan jelentjük be, hogy APC-szervezésben szeptember 28-án és 29-én két koncertet ad az A38-on két korábbi TD-tag zenekara, a Loom.

A TD-alapító Edgar Froese fia, Jerome és Johannes Schmoelling, a nyolcvanas évek nagy zenegyártója - akinek többek között a Panoráma főcímzenéjét is köszönhetjük - Robert Watersszel állt össze trióvá Loom néven, és műsoruk felében a TD nagy számait, másik felében pedig új kompozíciókat játszanak. Érdemes megvenni a jegyeket rájuk még áprilisban, mert lényegesen olcsóbbak; és mert lehet, hogy elfogynak hamar, mivel a Loomnak ezidáig mindössze egyetlen élő koncertje volt Hollandiában, természetesen zsúfolt teltház előtt.

De vissza a Tangerine Dreamhez - kik is ők, és miért fontosak? A szélesebb közönség előtt, különösen manapság viszonylag kevéssé ismert a nevük; az viszont sokat elmond róluk, hogy a Müpa nagytermébe a jegyek gyakorlatilag azonnal elfogytak, számottevő hirdetési megjelenések nélkül. A zenekar ugyanis a modern popzene egyik, ha nem a legbefolyásosabb projektje, a szerteágazó elektronikus zenei mozgalom szinte minden ágában hősként ünneplik őket még a legnagyobb sztárok is. De mi vezetett idáig?

Az együttes története tulajdonképpen az alapító, Edgar Froese és a mindenkori legújabb zenei technológiák találkozásáról szól. A kis Edgar története igazi káeurópai horrorként kezdődött: 1944-ben született Tilsitben, ami ma Litvániához tartozik, de ez ugyebár nem volt mindig így. Apját a  bevonuló nácik ölték meg, anyjával pedig már a visszatérő vörösök elől menekült a városból a világháború végeztével, egyenesen Berlin amerikai övezetébe, amely a legközelebbi szabad területnek tűnt.

Anya és fia kettesben, nyugati szemmel ma már nehezen elképzelhető szegénységben éltek, Nyugat-Berlin amerikaiak által dominált, éledő kulturális közegében. Edgar művészeti főiskolás lesz, festő akar lenni, de suli mellett dolgoznia kell, hogy megéljenek, esténként a közlekedési vállalat buszait festi újjá, az ott megtakarított festékkel pedig házi feladatait készíti a főiskolára.

Eközben megtanul zongorázni és klasszikus gitározni, majd jön a hippikorszak, így együttest alapít, ahol gitáron játszik. A dolog jól megy, és meghívást kap Salvador Dali híres nyaralójába, Cadaquesbe, ahol féktelen művészpartikat fest alá zeneileg több hónapon keresztül a hatvanas években - eközben megtanul egyet s mást a nagy spanyol művésztől, például afféle "hogyan keltsünk médiafeltűnést"-leckéket is vesz.

1968-ban, a dolgok tetőfokán alapítja meg a Tangerine Dreamet, még egyáltalán nem a később sikeres profillal - a rock-blues-beat alapú számokat 1970-től váltják fel a fékevesztett elektronikus improvizációk, egyelőre szintetizátorok nélkül, kezdetleges eszközökkel. A Pink Floyd korai, kísérleti korszakának legelborultabb hangzásaiból kiindulva, lemezről lemezre haladva gyakorlatilag megalkotják az ambient alapjait, amelybe Brian Eno azonnal beleszeret, és pályát módosít.

A nagy kitörést azonban 1973 hozza el, két befolyásos londoni barát közreműködésével. Egyikük John Peel, a BBC legendás DJ-je, aki elkezdi játszani műsoraiban őrült számaikat, a másik pedig egy kisvállalkozó, Richard Branson, aki fejébe veszi, hogy saját lemezkiadót csinál Virgin néven. Egyelőre két művészre elegendő pénze van, egy Mike Oldfield nevű fiatal srácot és a Tangerine Dreamet szerződteti; Edgarnak azonban komoly feltételei vannak, szeretne zenekarának egy saját Moog szintetizátort, azonban a többszázezer dolláros beruházásra nincs saját forrás, nincs EU-támogatás, semmi.

Branson megmozgat mindent, végül sikerül megvennie a Rolling Stones használt Moogját mindössze tizenötezerért, így elhárult az utolsó akadály is a világmegváltás elől, és Edgar társa, a mindössze húszéves Chris Franke első Virgin-lemezükön, a Phaedrán feltalálhatta a bassline-t; azt a monoton, szüntelenül ismétlődő, néhány hangból álló mély dallamot, amely többé-kevésbé ma is a legtöbb elektronikus popdal alapvető építőegysége. A lemez egyébként lényegesen fogyaszthatóbb, mint addigi bármelyik művük - ritmikus elemek hangkollázsaikban addig egyáltalán nem voltak, itt pedig a címadó tizenhétperces szám felét vad, lüktető elektronikus száguldás adja.

A Phaedra kirobbanó sikere után - ott volt a londoni eladási listák élmezőnyében hónapokig, a Kraftwerk első sikeres lemeze, az Autobahn előtt egy teljes évvel - hosszú európai koncertturnék következtek, helyenként gigakoncertekkel (Párizsban például százezer néző előtt). Ezeket szintén fel kellett találni, mivel a lemezeken megjelenő bonyolult elektronikus kompozíciókat élőben lehetetlen volt előadni - élő improvizációs módszerüknek köszönhetően (gyakorlatilag minden előadást többé-kevésbé helyben találnak ki) egyetlen koncertjük sem hasonlít a többire.

Branson, a Virgin feje eközben kapcsolatba került William Friedkinnel, akinek Ördögűző című, meglehetősen elsöprő sikert arató horrorjához Mike Oldfield Tubular Bellsét kölcsönözte. Mi sem volt kézenfekvőbb, mint az, hogy Friedkin következő filmjéhez a TD komponáljon zenét - bár a rendező több helyütt azt nyilatkozta, hogy legszívesebben már az Ördögűzőt is nekik adta volna. Az ötvenes évek klasszikusát, a Félelem bérét remake-elte legközelebb, ez a film azonban a rendező legnagyobb bukásának bizonyult - a zenekar a film zenéjével mégis nagyot tudott gurítani, és több hónapos, végig telt házas amerikai turnét szerveztek rá 1977-ben. Ezen a sorozaton találja fel a zenekar a popzene számára a lézert és a füstöt - egy induló amerikai kisvállalatot, a Laseriumot bízták meg a látványosságok előállításával.

A turné végén kilépett az akkor trióban játszó együttes harmadik, de legkevésbé sem jelentéktelen tagja, Peter Baumann, aki érdekes alkat volt: semmilyen zenei képzettsége nem volt, a hangokat, az akkordokat egyáltalán nem ismerte, mégis elképesztő technikával és érzelmi intenzitással játszott a billentyűkön. A TD után jelentéktelen szólópróbálkozásokat indított, majd kisebb szünet után egy nagyon nagyot lépett: saját lemezkiadót alapított Private Music néven, amely a kilencvenes évekre a világ legnagyobb független lemezcége lett, a BMG dollárszázmilliókért vásárolta fel végül.

A TD a nyolcvanas években teljesen megújult, Johannes Schmoelling (ma: Loom) szerződtetésével, aki viszont a zenekar legképzettebb előadója és komponistája lett. Zenéjük a pop-rock-dzsessz fúziós irányába ment, helyenként korrekt szintislágerekkel, máshol komoly, elmélyült kortárs kompozíciókkal. Emlékezetes koncertek egész sorát rendezték Kelet-Európában, például Budapesten, a frissen átadott Budapest Sportcsarnokban, tizenegyezer néző előtt, Kelet-Berlinben a nyugati zenekarok közül elsőként játszhattak, Lengyelországban pedig a szükségállapot kellemetlenségeit oldották néhány viharos TD-koncerttel, 1983-ban.

1990-ben, a fal ledőlése után néhány héttel már ismét Kelet-Berlinben játszanak, egy új taggal, Edgar fiával, Jerome-mal kibővítve, aki akkor épp húszéves. Ő válik a kilencvenes években a zenei kisfőnökké, a hangzás ennek megfelelően az új elektronikus korszak domináns irányai felé orientálódik - dance, drum and bass alapokat kapnak a jellegzetes Froese-dallamok. Ezek mellé kerül be néhány klasszikus popdal elektronikus feldolgozása, például a House of the Rising Sun, az Eleanor Rigby és a Purple Haze - utóbbiért Grammy-jelölés járt. Jelölést még további hat esetben kaptak, a díjat azonban egyszer sem vehették át, és Oscar sem érkezett az időközben elkészített rengeteg soundtrack közül egyért sem. Némi elégtételt csak az adhat, hogy tavaly, a Facebook-filmért zenei Oscart kapó Trent Reznor minden interjújában elmondta, hogy afféle kíséretet akart írni, ami olyan, mintha a Tangerine Dream készítette volna.

1997-es turnéjukkal ismét eljönnek Budapestre, a Petőfi Csarnokot töltik meg ez alkalommal. Nem sokkal ezután két hirtelen haláleset zavarja meg a munkát: Edgar felesége, Monica megy el idő előtt (ő készítette valamennyi lemezborítójukat), majd Emil Hachfeld, a Pecsában is doboló fiatal dobos.

Jerome tizenöt év után szintén önállósította magát, helyén ma Thorsten Quaeschning játszik; a zenekarban különböző hangszereken pedig feltűnik még három hölgy és egy fiú. A koncert várható zenei anyagáról egyelőre semmit nem lehet tudni, de estére minden kiderül.

6 komment

süti beállítások módosítása