A képen a világ első nyilvános MIDI-csatlakozása látható, két különböző cég hangszerei között - a híres aktusért most, pontosan harminc évvel az események után mindkét fél technikai Grammy-díjat fog nyerni. Dave Smith, az akkori Sequential Circuits atyja, és Ikutaro Kakehashi, a Roland vezére volt felelős azért, amit látunk, egy Jupiter-6 és egy Prophet 600 szinti összekapcsolásáért, és az aktus - túlzás nélkül mondható - alapjaiban változtatta meg a következő évtizedek zenéjét.
A pofonegyszerű, a kor technikai színvonalát tükröző digitális zeneszabvánnyal az volt a két fél célja, ami aztán sokszorosan túlteljesült: egységes vezérlőrendszert szerettek volna a piacra küldeni, amelyet könnyű megvalósítani, ezért minden fontos hangszergyártó beépíti minden modelljébe. Tulajdonképpen, bárhogy is próbálom frissíteni az emlékeket, nem is nagyon jut eszembe olyan szintetizátor, amely a nevezetes összekapcsolás után került volna nyilvánosság elé, MIDI nélkül.
A szintetizátorokon gyorsan túlnőtt a szabvány: pillanatokon belül más stúdióberendezésekbe (effektekbe,keverőpultokba) is beépítették, és hát, természetesen, jöttek a számítógépek is, a MIDI-interfészek, majd a beépített MIDI-csatlakozók az Atari ST-sorozatában.
Bár már sok kísérlet történt a MIDI leváltására, nélküle ma sincs élet a profi vagy a házi stúdiókban - az ötpólusú DIN-csatlakozó nélkül ma sincs elektronikus eszköz a piacon, bár már nem túl sokat használjuk. Használjuk viszont a MIDI kódrendszerét, folyamatosan, minden pillanatban; a lassú kábeleket elhagyva ma már USB-n, vagy szoftverek között, virtuális kábeleken utaznak a Note On, Off parancsok, és persze a kontrollerüzenetek.
A MIDI előtti analóg vezérlőrendszer, a CV/Gate sorsa majdnem annyira érdekes. A MIDI megjelenése szinte egyik napról a másikra kinyírta ezt a rendszert, hogy aztán jó húsz-huszonöt évvel később támadjon fel, a sokadik analóg szintihullám mai fázisában, a modern, ultrastabil és olcsó moduláris szintik megjelenésével párhuzamosan.
Mindkét úr bőven kiérdemelné a díjat MIDI-n kívüli teljesítményével is. Dave Smith azon kevesek közé tartozik, akik az analóg és a digitális világban is óriási termékeket hoztak létre, szinte minden megmozdulása szenzáció, felsorolni is nehéz, ezért csak egyet mondok innen és onnan: a Prophet-hangszerek az analóg poliszintik csúcsát jelentik még ma is, a Korg számára készített Wavestation-sorozata pedig vagy egy évtizedig a legkreatívabb, legkülönlegesebb hangzású digitális szintitípus volt a tömegpiacon.
A Roland-gazda Kakehashit pedig Magyarországon még kevésbé kell bemutatni. Már a nyolcvanas években megvalósította cégének közép-európai lerakatát, és éppen nálunk; ezzel felbecsülhetetlen szolgálatot tett a magyar zeneiparnak, és ezzel párhuzamosan pedig igen komoly, legtöbbször piacvezető pozíciót szerzett az egyes részterületeken.
Utolsó kommentek