Könyvek

Sík Zoltán - Gerényi Gábor: MIDI (1992)
(Alapozás és Protokoll)


Kruza Richárd - Banay Gábor:
A szintetizátor a zenei gyakorlatban (1985)

Tagek

112db (2) aas (3) aax (28) abbey road (3) ableton (41) access (2) acoustica (3) adobe (5) aiaiai (3) akai (38) akció (51) alesis (29) allen & heath (4) american audio (3) amidio (2) amvst (2) analizátor (5) analóg (161) analogue solutions (4) android (47) antares (11) apogee (9) apple (32) applied acoustic (2) applied acoustics (4) araldfx (2) arman bohn (2) arp (8) arturia (65) atomosynth (2) au (227) audiomidi (2) audiorealism (4) audiothing (7) audiowarrior (3) audio damage (13) avid (21) behringer (25) best service (2) big tick audio (2) bitwig (9) blue (2) boss (5) brainworx (2) buchla (2) cakewalk (24) camel (2) camel audio (3) casio (7) cat (2) celemony (6) clavia (14) cme (11) commodore (12) creamware (4) csináld magad (9) cycling74 (3) d16 (4) dave rossum (3) dave smith (25) db audioware (2) denon (3) devine machine (2) de la mancha (10) digidesign (24) discodsp (2) discovery sound (2) diy (19) dj (122) dj1800.com (2) dob (25) dobgép (150) doepfer (2) drawmer (2) dreadbox (2) dsk (3) dsp (5) duy (2) dyode (2) e-mu (3) eastwest (5) edgesounds (4) edirol (4) effekt (290) electro-harmonix (2) elektron (8) elektrostudio (2) elka (2) ems (2) ensoniq (2) eowave (5) esemény (146) esi (5) eventide (4) e mu (4) faderfox (4) fairlight (7) five12 (2) focusrite (15) future retro (3) fxpansion (6) garritan (3) gemini (3) generalmusic (2) genoqs (2) gforce (5) gibson (6) gitár (67) goldbaby (2) griffin (2) g sonique (2) hammond (2) hangminta (198) harrison (2) hercules (5) hg sounds (2) hobnox (6) hollow sun (4) hotelsinus (2) hypersynth (3) iconnectivity (4) ik multimedia (78) image line (25) index.hu (4) ingyenes (368) interfész (188) ion (4) ios (56) ipad (227) iphone (159) ipod (9) izotope (14) játék (29) jazzmutant (7) jomox (3) karmafx (2) kártya (2) kenton (5) keverő (39) kiegészítő (9) koblo (2) kong audio (3) kontroller (297) konverter (2) könyv (12) korg (98) kurzweil (4) kv331 (2) kv331 audio (3) kvr (2) lejátszó (3) lemezjátszó (9) lexicon (7) line 6 (5) linn (3) linplug (8) linux (33) lionstracs (3) livelab (2) livid (9) loomer (2) lsr audio (2) m-audio (19) mac (643) macbeth (2) mackie (10) magyar (140) makemusic (2) marantz (2) martinic (2) mawzer (2) mfb (6) microsoft (2) midikönyv (11) mikrofon (2) minta (3) mobil (395) modal electronics (3) modartt (3) monome (6) moog (63) motu (26) muse (2) muse research (6) musicrow (7) music computing (2) musikmesse (3) mutable instruments (5) mutools (2) művészet (20) m audio (16) native instruments (131) nektar (5) niko20 (2) nintendo (4) nomad factory (3) nord (3) novation (30) numark (15) nusofting (6) oberheim (6) ohm (2) ohm force (2) open labs (5) pc (845) peavey (3) percussa (3) pg music (3) pianoteq (16) pinknoise studio (9) pioneer (9) plogue (2) plp (6) plugin (637) powerfx (2) ppg (11) precisionsound (4) preset (2) presonus (7) program (5) propellerhead (32) prosoniq (3) puremagnetik (5) quikquak (6) reason (2) reasonbanks (11) reloop (2) remix (3) retronyms (2) rhythmic robot (3) rme (2) robot (3) rob papen (11) roger linn (7) rögzítő (57) roland (85) roli (2) rtas (198) samplemodeling (2) samplerbanks (2) sample logic (4) schaack audio (2) serato (3) serrano (2) sinevibes (2) slate digital (3) sm pro audio (3) softube (4) sonart (3) soniccouture (2) sonicprojects (2) sonic charge (4) sonic couture (3) sonivox (8) sonnox (2) sonoma (4) sony (24) soundcloud (4) soundscape (5) sound devices (2) spectrasonics (5) ssl (10) stanton (6) steinberg (58) streetly electronics (2) studiodevil (2) studio electronics (3) sugar bytes (5) synapse audio (8) synesthesia (2) syntheway (3) szekvenszer (242) szintetizátor (361) szoftszinti (641) szoftver (469) tal (3) tanager audioworks (2) tascam (21) tc electronic (16) teenage engineering (7) terratec (5) teszt (17) togu audio line (3) tone2 (10) tonebytes (2) toontrack (2) tubeohm (2) u-he (2) ueberschall (5) ugo (2) universal audio (11) uvi (6) vermona (4) verseny (12) vestax (9) videó (7) vienna instruments (2) vir2 (2) virsyn (8) vista (6) vokóder (25) voxengo (3) vrsonic (2) vst (613) waldorf (24) wallander instruments (3) waves (12) wave alchemy (4) way out ware (2) web (204) westgate studios (2) windows (17) workstation (5) wwaym (6) xils (4) yamaha (35) yellow tools (2) zero-g (2) zero g (4) zongora (4) zoom (10) #

Utolsó kommentek

Naptár

március 2024
Hét Ked Sze Csü Pén Szo Vas
<<  < Archív
1 2 3
4 5 6 7 8 9 10
11 12 13 14 15 16 17
18 19 20 21 22 23 24
25 26 27 28 29 30 31

Teszteltük a DeepMindot, tényleg forradalom van

2017-06-20 07:53:34

A következő időszakban visszatérünk a hosszabb írásos tesztek műfajához, annyi érdekes gép érkezik ugyanis hónapról hónapra, hogy érdemes és izgalmas kicsit mélyebbre ásni beléjük. Új korszakunk első áldozata a Behringer első analóg szintije, a DeepMind 12, amely egy évvel ezelőtti bejelentésekor alaposan felforgatott mindent. A gondos teaserkampánnyal elővezetett hangszer végül csak jóval később került boltokba - idehaza csak ezekben a napokban, tehát több mint egy évvel a kampány kezdete után látjuk őt először -, a bejelentett ezer dolláros ár (ez pont a versenytársak árának fele volt akkor) azonnali maradandó változásokat okozott a piacon.

img_6597_1.jpgA Behringer tulajdonosa, üzleti guruja, egyesek szerint szélhámosa (több plágiumper zajlott ellene, volt, ahol nyert, volt, ahol nem), Uli Behringer saját állítása szerint mindig szintirajongó volt, és úgy tűnik, most látta elég érettnek és kellően nagynak a szintipiacot, hogy ő is fejest ugorjon bele cégével. Billentyűs midikontrollerek már korábban is szerepeltek kínálatukban, hangkeltő hangszer viszont nem, és az utolsó évek analógszinti-mániája egyértelművé tette, hogy ezen a vonalon lép majd porondra.

Az elmúlt év pedig szemmel láthatóan a megfizethetőbb, még többet tudó analóg poliszintiké volt - a Korg Minilogue-jával kezdődött, aztán Dave Smith húzta be a Prophet-5 utódját, majd megvariálva kicsit Oberheim néven is kihozta majdnem ugyanazt. A Roland JD-Xa-ja is hasított, plusz a butikosok sem hagyták magukat, a Behringer húzása azonban így sem volt benne a pakliban. Oké, árgyilkos szokott lenni a cég, de ennyivel több polifóniát ennyivel kevesebbért valahogy nem tűnt lehetségesnek kihozni semmi módon.

A korai intró nyilvánvalóan a marketingstratégia része volt, nem valamiféle fejetlen kapkodásé, és a számítás bejött: aki ebbe az irányba tervezett beruházást, az megvárta a DeepMind érkezését, aki meg nem tervezett analóg poliszintivásárlást, az most betervezte. Az új helyzethez nem lehetett semlegesen viszonyulni.

Egyszemélyes tesztlaborunk is izgatottan várta a pillanatot, amikor kicsomagolhatja végre a bajkeverőt, de ez a helyzet egyre csak késett, a legrosszabb esetben tavaly karácsonyi ígéret is csak húzódott, egészen mostanáig, amikor a forgalmazó Basystől egy igen meleg napon végre jelzés érkezett: megjött az első készlet.

img_6595.JPGA szolid fekete kartondobozból kibújva körülbelül azt sugározta a cucc, amit a demóvideókon: a valódi fából készült oldallapok például tömény analógságot. A rengeteg poti elhelyezkedése a Roland Juno-106 oszcillátorait rezegteti meg tudatalattinkban, a hajlítókerék fölött pedig majdnem-Moog potmétersapkák szólítanak meg egy másik agyterületet. Szemmel látható, hogy a méretre igencsak optimalizáltak a mérnökök, ez fontos paraméter manapság: efféle szintiket öt oktávnyi billentyűvel szoktunk meg, itt pedig csak négy van, noha a gyártási költségbe biztosan befért volna még egy oktáv.

A szinti mélysége - pontosabban keskenysége - is meghökkentő az első személyes találkozón, és az is, hogy persze súlyban nem marad el a konkurenciától lényegesen, az anyag azért benne van. Ha viszont kis helyre sok aktív elektronikai anyag kerül, akkor ott melegedés lesz, így a DeepMindnak kellett kapnia egy ventillátort; bár ezt rossz pontnak értékelték a wannabe felhasználók fórumai, valós hátránya nincs, a színpadon vagy a stúdióban a feltételezett hangerő úgyis elnyomja a forgó alkatrész minimális zaját.

Azt azért nem szeretnénk, ha ez a gyakorlat nagyon elharapózna, mert négy-öt hangszer egyidejű ventillátorzaja már bonyodalmat okozhat. Ha a DeepMind magányos farkas marad a területen, az még oké.

img_6594.JPGNa de nézzük végre a lényeget! A DeepMind rengeteg kontrollt sűrít egy nagyon jól átlátható felületre: középen egy képernyő, tőle balra-jobbra pedig a Juno-szerű kezelőszervek, hideg logikával elrendezve, ahogy nagyjából a jelútban következnek. Az egyes moduloknak csak főbb paramétereit vezették ki, és nagyon okos húzással minden modul kapott egy világító Edit gombot, amellyel további paraméterekhez férhetünk hozzá a képernyőn. 

Egy arpeggiator/szekvenszer modullal kezdődik a játék balról, amelynek két fontos kezelőpotija van: az egyik természetesen a tempó (amit emellett kézzel is betapogathatunk), és meglepetésre egy gate, amivel a megszólaló hangok hosszát tolhatjuk fel-le. Az Edit gombbal hatalmas lehetőségek nyílnak, grafikus állíthatjuk össze a maximum 32 lépéses szekvencia hangjait és hasonlók. A gombok alatt egy ledsor jelzi az oktávot - de nem ám az arpeggiator oktávját, hanem az alatta, a billentyűmodulon elhelyezkedő oktávkapcsoló eredményét. Ez nem volt sportszerű, állapítsuk meg, itt félre vagyunk vezetve.

A következő két modul az LFO-ké. A hangszer két független LFO-ja egymás másolata, egyik sem kompromisszumos: valóban ennyiféle hullámformájuk van, és egy nagy sor mögöttes paramétere, hogy mikor kivel induljanak szinkronban. A fenti képen látszik, hogy a DeepMind egyáltalán nem spórolós valójában: minden hullámforma külön ledet kapott, melyek tempóban villognak, így ránézésre is mindent tudunk a két fontos szabályzóeszközről.

img_6593.JPGEzután már a két oszcillátor következik: a DeepMind minden hanghoz két független oszcillátort ad nekünk. Tovább erősíthetjük a megszólalást, ha valamilyen unisono üzemmódot választunk, így kétszer két, háromszor két vagy akár hatszor két analóg oszcillátor is dörmögtetheti a hangszórót. 

Nagyon hasznos, általam eddig sehol nem látott segítség a hangallokáció követésére a hangszer szélén ez a tizenkettes ledsor. Itt világító ledek jelzik, hogy az aktuális hang generálásában éppen melyik oszcillátorok vesznek részt. És azt is nyomon követhetjük, mikor fogy el a polifónia.

De vissza az oszcillátorok kezeléséhez: a két alapgenerátor nem egyenrangú, a kettesnek több paramétere van kivezetve potikra - az egyes viszont annyiból jobb, hogy hozzá lehet nyúlni a hullámformájához (fűrész, négyszög). A kettes csak négyszöget tud, viszont szinkronmodulálható. És rajta túl ott a zajgenerátor, ami semmi extrával nem bír, csak megszólal.

img_6596.JPGA képernyő és kezelőszervei (kurzorgombok, data entry stb.) után jön az unisono mód elhangolási faktora, majd rögtön a talán legfontosabb elem, a szűrőblokk. Egy 12/24-es választható mélyáteresztő és egy magasáteresztő szűrő alkotja ezt a szakaszt, és senkit nem fog meglepetés érni: a frekvencia és a rezonancia állítására szolgáló potik mellett az LFO, a billentyűk és egy külön burkoló enged beavatkozást az áramkör életébe. A magasáteresztő persze nagyon egyszerű, a töréspontot tologathatjuk, és egy Boost gomb csinál még valamit, ami nem pontosan definiálható.

A hangszer jobb szélén egy teljesen hagyományos ADSR burkoló négy potival - mögötte viszont három burkoló van, egy a szűrőnek, egy a hangerőnek, egy pedig tartalékba, amit átirányíthatunk egy sor helyre, például oszcillátorfrekvenciákat vezényelni.

img_6592_1.jpgHiába a rengeteg kontrollpoti, a képernyő nélkül nem vagyunk meg, és ez nem baj. Ez az egész gépezet központja, és helyes grafikákkal követi le a masina, hogy éppen mi történik odakint, jobb- és baloldalán.

No és itt lehet beállítani a digitális effektek hosszú sorát, melyeket Uli Behringer azokból a highabb end cégeiből emelt át, melyeket időközben felvásárolt: a TC Electronictól és a Klark Teknikből. Az effektek szerkesztőlapjainak kidolgozására már úgy tűnik, nem jutott annyi idő, mert az első beköszönő képernyő után meglehetősen spártai lapokon sorakoznak végtelen rendben a virtuális potméterek, hárombetűs, nem mindig könnyen visszafejthető rövidítésekkel. Ez a helyzet valószínűleg egy szoftverfrissítéssel majd szofisztikálódik.

A fizikai kialakítás tehát összességében elég pazar, mondhatjuk, hogy semmi sem utal a spórolásra, és a cég spártai múltjára sem. Még adósok vagyunk a csatlakozókkal: az audiókimenet egy darab sztereó pár, a midi a szokásos in-out-thru, persze USB midivel kiegészítve, kitartó és vezérlőpedált is fogad, és természetesen fejhallgatót - utóbbit sajnos hátul helyezték el, kényelmileg az elöl elhelyezett szerintem jobban funkcionál a legtöbb esetben.

Hát akkor hallgassuk meg.

Nyolc bankban vár bennünket egyenként 128 hangprogram, ami elég bődületes mennyiség - egy lelkes júzer egy kétórás YouTube-videóban mutatja be az első 256 darabot, mielőtt továbbolvassuk a cikket, nézzük végig figyelmesen a videót.

Ami elsőre kitűnik ebből is, és a valóságos találkozón is, hogy itt nincs finomkodás, egyszerű hangok - minden preset egy-egy rendesen felépített műalkotás, egy komplett történet, ezeket a hangokat könnyű is meg nehéz is keverni. Könnyű, mert jönnek előre, nagyon jönnek, másfelől viszont, ha csak egy sima alárendelt szólamot szeretnénk ráhagyni, akkor is jönni fog, valahogy kordában kell majd tartani.

A hangok készítésénél valószínűleg vezető szempont volt, hogy ebben a túlbonylított, agyonenhancolt világkörnyezetben is ütőképes legyen már egyetlen billentyű megnyomása is. És ebben remekül teljesít a DeepMind, mindenféle zavaró mellékhatás, műanyaghatás, túlvezérelt magastartomány és egyéb hibák nélkül, egyszerűen óriásit szól a gép minden egyes hangja. 

Amiben persze nagy része van a szuper effektszekciónak is. Minden hangra egy jó nagy sor kerül ezekből a nagyon gyönyörű effektekből, a DeepMind így nemcsak a tökéletesen sima analóg brummogást, zakatolást és csilingelést hozza, hanem a digitális világ újra- és újraépülő komplexitását is. 

Amiből viszont sajnos rávilágít egy fogyatékosságra is: nagyon kellene egy effekt be-kikapcsoló gomb valahova, ahol kézre állna, de sajnos nincs ilyen, a menüben kell turkálni ahhoz, hogy az analóg forrást tehermentesítsük a digitális felépítménytől. A hiányosságnak nincs oka, a DeepMind analóg áramkörei magukban is gyönyörűen szólnak, és versenyképesek a legendás öreg analóg hangszerlegendákkal is - ez pedig bárki számára nyilvánvaló lehetne, ha egy gombbal effektmentesíteni lehetne. De sajnos ez nem megy. (Pedig az analóg forrás digitális effektezésének van egy másik hátrányos következménye, az itt-ott, effekttől függő nagyobb alapzaj.)

Az analóg szintik két kulcskomponensében, az oszcillátorban és a szűrőben is gyönyörűen teljesített a tesztdarab, tényleg senki nem tudott rajtuk fogást találni. És még csak azt sem lehet mondani, hogy egyszerűen lemásolták bizonyos hangszerek moduljait - a megszólaló hang karakteréből egyáltalán nem jön le se elsőre, se másodikra, se harmadikra, hogy innen vagy onnan van. Az oszcik felhangtartalma gazdag minden tartományban, a szűrők felváltva simák és agresszívek, a rezonancia nagyot fütyül, minden elem teszi a dolgát. Mindezt álomáron.

A brutális előrendelési számok hatására a villámgyorsan reagáló cég hirtelen családdá fejlesztette a DeepMindot: áprilisban bemutatták a 6-ost, amely feleannyi polifóniát és egy oktávval rövidebb billentyűzetet kínál 30%-kal olcsóbb áron, és itt a desktop verzió is hamarosan, melyen az OSC jelű oszcillátorok valamiért DCO nevet kaptak. Annak ellenére, hogy a Behringer még egy egész hosszú sor analóg szintiterméket fog bemutatni hamarosan, azt kell, hogy jósoljam, hogy a DeepMind még hosszú ideig velünk lesz.

deepmind-12-rackmount-synthesizer-angle.jpg

komment

süti beállítások módosítása